Nederlandse waterstofvinding moet snel worden opgeschaald

• woensdag 18 september 2019
  • Categorie: , , , ,
  • Het is niet de eerste electrolyzer en zeker niet de grootste, maar bij ECN part of TNO in Petten is wel de eerste ’all Dutch’ electrolyzer - bestemd voor de productie van waterstof - in gebruik genomen.

Waterstof heeft de toekomst, zo is de verwachting. Vrachtauto’s en auto’s kunnen erop rijden, het is een belangrijke grondstof voor de industrie en ook kan het worden gebruikt om woningen mee te verwarmen met behulp van waterstofgestookte CV-ketels.

Windmolens

Maar het zal nog wel even duren voordat er in grote hoeveelheden waterstof kan worden geproduceerd uit groene stroom die bijvoorbeeld opgewekt wordt door windmolens op zee. Hiervoor zijn onder meer electrolyzers nodig.
    Een consortium bestaande uit drie Nederlandse partijen: TNO, Hydron Energy uit Noordwijkerhout en Frames Energy Systems uit Alphen aan den Rijn heeft nu een nieuw type elektrolyzer ontwikkeld. Met dit systeem worden de komende tijd tests uitgevoerd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er veel grotere electrolyzers worden ontwikkeld op basis van deze technologie.

1 gigawatt

,,Deze electrolyzer levert 50 kilowatt vermogen, maar we moeten naar 1 gigawatt toe’’, zegt Lennard van der Burg van TNO. Het belang van waterstof is volgens hem groot. Zeker om ervoor te zorgen dat de industrie veel minder CO2 uitstoot.’’
    De nieuwe vinding werd gisteren gepresenteerd aan een internationaal gezelschap. Volgens Frans van Berkel van ECN part of TNO is de hulp van het bedrijfsleven noodzakelijk om electrolyzers in de toekomst goedkoper te kunnen maken. ,,Hiervoor zijn nieuwe componenten nodig, daarom is het van belang dat bedrijven weten waar we mee bezig zijn. Het is een gelegenheid voor de BV Nederland.’’

Energie slurpen