Telers staan machteloos vanwege veto's op traditionele gewasbeschermingsmiddelen"

• zaterdag 17 augustus 2019
  • Categorie:
  • Javier Villegas, van Koppert España: "Micro-organismen brengen tweede groene revolutie op gang"

Het gebruik van natuurlijke micro-organismen voor de biologische controle van bodemziekten leidt tot een ommekeer in een groot deel van de Spaanse landbouw. Het gaat om een ware revolutie die voorgoed de manier van landbouw in grote gebieden in Spanje verandert. Microbiologische producten zijn residuvrije en 100% natuurlijke oplossingen voor belangrijke gewassen in het land, zoals knoflook, uien, aardappelen, granen, penen, druiven en olijven. Telers zijn het grootste deel van de conventionele oplossingen kwijtgeraakt, als gevolg van het verbod op talloze actieve stoffen.

De tweede groene revolutie

Het meest vernieuwende aan deze verandering is dat de microbiologische producten aantonen dat biologische plaagcontrole niet beperkt is tot kassen, maar ook efficiënt en rendabel ingezet kan worden in de extensieve landbouw en in de vollegrondsteelt. "De teler blijft machteloos achter als gevolg van de huidige veto's op bepaalde traditionele gewasbeschermingsmiddelen. Onze internationale onderzoeksteams hebben gezocht naar een structurele oplossing voor problemen met gewassen in Spanje, die zich zou aanpassen aan verschillende klimaten. Onze inspanningen op het gebied van onderzoek hebben hun vruchten afgeworpen en inmiddels beschikken we al over microbiologische oplossingen die leiden tot een tweede groene revolutie in de Spaanse landbouw", vertelt Javier Villegas, van Koppert.

"Koppert startte een eerste groene revolutie met de inzet van nuttige insecten in kassen. Dat is al tien jaar geleden. Vandaag de dag, dankzij onderzoek in Nederland, in samenwerking met onderzoeksteams in verschillende gebieden in Spanje, kunnen de 'goede insecten', zoals de nuttige micro-organismen doorgaans worden aangeduid, een zeer gunstige radicale verandering vertegenwoordigen. Daarom raken er elke dag meer telers van overtuigd dat biologische controle de enige manier is", stelt Villegas.

De teeltbodem: de basis voor de lange termijn

Deze revolutie betekent een nieuwe fase voor de teler, aangezien het effect van de inzet van deze producten niet alleen op de korte en middellange termijn zichtbaar is, maar ook voordelen voor de lange termijn met zich meebrengt, ook voor de bodem in de vollegrondsteeld.

"Micro-organismen zijn levende wezens en daarom groeien ze en planten ze zich voort. Aangezien ze zich vermenigvuldigen hebben ze een effect op de lange termijn. Op die manier ontdekt de teler het grote voordeel van het bevorderen van leven in de bodem en het herstellen van een vitale biodiversiteit, die verloren was gegaan als gevolg van uitgeputte, zieke en verarmde bodems, door het gebruik van traditionele gewasbeschermingsmiddelen, monocultuur, etc", aldus Javier Villegas.

Een beschermend schild: Trianum

Een voorbeeld van deze micro-organismen is Trianum, een nuttige schimmel die de wortels beschermt en de biodiversiteit van de bodem herstelt, zonder residuen achter te laten. Trianum functioneert als een beschermend schild tegen ziekteverwekkers, terwijl het tegelijkertijd schimmelwortelziekten voorkomt, zoals Fusarium, Sclerotinia, Rhizoctonia, Phytium en ziekteverwekkende aaltjes.

Het succes van deze schimmel is gelegen in het feit dat het gaat om een hybride van Koppert, een exclusieve stam van de Trichoderma harzianum. In tegenstelling tot andere commerciële stammen, blijft Trianum actief in de bodem bij temperaturen tussen de 8 en 30 graden Celsius. Onder temperaturen in dit interval ontkiemen zijn sporen en biedt deze nuttige schimmel bescherming tegen ziekteverwekkers. Dit maakt het mogelijk om de resultaten aan te passen aan het klimaat en aan de behoeften van Spaanse telers.

Zowel voor teeltbedrijven als voor kwekers, conventioneel en biologisch

Niet alleen op teeltbedrijven maken de voordelen van Trianum het verschil, aldus Koppert. "Wij hebben heeft eveneens ervaren wat de belangrijke voordelen zijn van het inenten met de natuurlijke afweer voordat het gewas op het teeltbedrijf wordt geplant."

Koppert begon drie jaar geleden met de afzet in groenten- en fruitkassen in Almería, Granada en Murcia. Dankzij de positieve resultaten breidt de toepassing van deze nuttige schimmel zich nu uit naar vollegrondsgewassen in heel Spanje: sla, uien, olijven, prei, peen, druiven en zachtfruit, onder andere. Trianum kan zowel in de conventionele als in de biologische teelt gebruikt worden, hetgeen een uniek voordeel is van dit product.
    Voor meer informatie:

Koppert España
    Javier Villegas                                                      C/ Cobre 22
    Pol. Ind. Ciudad del Transporte del Poniente
    La Mojonera (Almería)