’Volksmolen’ langs N9 levert inwoners stroom, Kennemerwind blaast stilstaande turbine nieuw leven in

• maandag 29 juli 2019
  • BURGERVLOTBRUG
    De eerste ’volksmolen’ van coöperatieve windenergievereniging Kennemerwind (350 leden) gaat draaien in Burgervlotbrug langs het Noordhollands Kanaal en de N9.

Ed Dekker 29-7-2019
    Een groep van 54 omwonenden maakt het project financieel mogelijk. Zij verkopen de opgewekte stroom aan het landelijke energiecollectief OM. ’De Volksmolen’ is een investering van 200.000 euro en komt eind dit jaar in bedrijf.
    Kennemerwind heeft ten zuiden van Burgervlotbrug negen molens staan. Deze turbines vormden ruim dertig jaar geleden het eerste windpark in Nederland. Het waren aanvankelijk testmolens van provinciaal elektriciteitsbedrijf PEN.
    Drie van de negen molens staan al geruime tijd stil. Een daarvan laat Kennemerwind geheel reviseren. Het bedrijf Wind Energy Solutions te Opmeer is daar nu mee bezig. Als ’volksmolen’ zal de opgeknapte turbine zo’n 170.000 kilowattuur leveren, stelt Peter Oudhuis uit Nieuwe Niedorp van Kennemerwind. Hij is de tijdelijk voorzitter van de nieuwe coöperatie De Volksmolen. Het vermogen wordt iets groter dan de capaciteit van de huidige molen.
    De hoogte blijft 33 meter, van het maaiveld tot de top van de hoogste wiek. „Het blijft dus een kleine molen. Als vereniging verdienen wij er ook niets aan. Het is een kleinschalige bijdrage aan duurzaam opgewekte energie”, zegt Oudhuis.
    De Volksmolen is een zogeheten postcoderoos-project. Alleen bewoners van de postcodes in de directe omgeving mogen meedoen. Oudhuis: „Grootste financiële voordeel voor hen is dat zij worden vrijgesteld van energiebelasting voor de hoeveelheid eigen opgewekte en verkochte stroom. Die belasting bedraagt nu 10,2 cent per kilowattuur. Deze belasting zal verder worden verlaagd, verwacht Oudhuis. „Maar minister Wiebes heeft financiële compensatie beloofd.”
    Lang verkeerde Kennemerwind in onzekerheid of zij de molenerven kon blijven gebruiken van het Rijk. „Nu we weer voor dertig jaar kunnen pachten, zetten we vaart achter de revisie van onze stilstaande molens. We hopen op meer volksmolens. Of dat bedrijven ze adopteren.”
    Noordholland Dagblad