Revolutie in Statenzaal Noord-Holland. Niet meer stemmen bij handopsteken

• maandag 8 juli 2019
  • Categorie:
  • HAARLEM
    Een revolutie in de Statenzaal van Noord-Holland. Het stemmen wordt niet meer bij handopsteken gedaan, maar met behulp van elektronica.
    Roel van Leeuwen 8-7-2019
    Van de vorige Commissaris van de Koning Johan Remkes was bekend dat hij er niet veel van moest hebben, maar onder voorzitterschap van de nieuwe Commissaris Arthur van Dijk werd maandag elektronisch gestemd over de agendapunten.
    Voordat de eerste stemming plaatsvond wees Van Dijk de Statenleden erop dat ze op de plaats moeten zitten die hen is toegewezen en dat ze niet op het knopje van een collega-Statenlid zouden drukken.
    De eerste (proef)stemming ging over de vraag of de Statenleden voor of tegen het elektronisch stemmen waren. 40 van de 48 aanwezige Statenleden stemden voor en acht tegen.
    In het verleden is er wel eens digitaal gestemd, maar toen bleek het systeem niet goed te werken waarna het weer is afgeschaft.
    Noordhollands Dagblad