LTO Nederland niet in gelijk gesteld door Rechtbank Den Haag

• Categorie: , ,
  • FIPRONIL   Falend toezicht
    LTO 30-7-2019

Het toezicht van Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) rondom de fipronilcrisis was niet adequaat, maar dat betekent niet dat de Staat onrechtmatig heeft gehandeld. Dat blijkt uit het vonnis in de zaak die LTO Nederland/NOP en 124 pluimveehouders in samenwerking met de NVP tegen de Staat hadden aangespannen. De sector is teleurgesteld over de uitspraak. De partijen weten nog niet of ze in beroep zullen gaan.

In de zomer van 2017 werd Nederland opgeschrikt door de fipronilcrisis. Door heel Europa werden Nederlandse eieren uit de schappen gehaald. In Nederland werden pluimveehouders door de NVWA geblokkeerd. Honderden miljoenen eieren werden vernietigd. Miljoenen kippen werden geruimd. De schade voor alle betrokkenen was en is enorm.

Commissie Sorgdrager
    De onafhankelijke Commissie Sorgdrager, dat onderzoek deed naar de crisis en de borging van voedselveiligheid, constateerde eerder al dat de NVWA niet adequaat gereageerd had op de signalen over het gebruik van fipronil.
    De rechtszaak draaide om de vraag of de NVWA rechtmatig handelde door niet actie te komen terwijl de toezichthouder al in november 2016 wist van het illegale gebruik van fipronil door Chickfriend, dat fraudeerde zonder dat de getroffen pluimveehouders daarvan op de hoogte waren.

Falend toezicht
    Eric Hubers, voorzitter Vakgroep Pluimveehouderij bij LTO Nederland/NOP noemt de uitspraak zeer teleurstellend. “De juridische lat ligt erg hoog als je de Staat voor falend toezicht aansprakelijk wilt stellen. We probeerden dat niet om ons eigen straatje schoon te vegen, maar omdat we moeten kunnen vertrouwen dat onze toezichthouder in actie komt als daar reden toe is. LTO Nederland gaat nu eerst het vonnis bestuderen, daarna bepalen we samen met de getroffen ondernemers en de NVP of het zin heeft in beroep te gaan.”

Dagvaarding
    De vakgroep Pluimveehouderij van LTO Nederland/NOP spande de rechtszaak samen met 124 pluimveehouders aan, mede namens de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders. De Staat werd in december 2017 gedagvaard, waarna op 15 april 2019 een zitting van de meervoudige kamer van de Rechtbank Den Haag plaatsvond.

Winnie Sorgdrager, waar kennen we die naam ook weer van? Deze brekebeen oud minister heet dan onafhankelijk te zijn? Dat gelooft zelfs mijn bejaarde op van 110 jaar oud nog niet.
    De rechters tegenwoordig onafhankelijk?? Het is in Den Haag een grote incestueuze kliek onder leiding van de VVD.