Schagen gedoogt medicinale wiet, voltallige gemeenteraad maakt statement aan kabinet

• vrijdag 28 juni 2019
  • Schagen - De gemeente Schagen gaat gedoogsteun geven aan inwoners om thuis maximaal vijf wietplanten te kunnen telen voor eigen medicinaal gebruik.
    Richard Zut 28-6-2019
    Medicinale cannabis in de vorm van wietolie blijkt veel mensen te helpen hun medische klachten te verlichten. Nadeel is dat het duur is en niet wordt vergoed door zorgverzekeraars.
    Door thuisteelt kunnen bijvoorbeeld (ex-)kankerpatiënten en mensen met epilepsie zelf onder strikte voorwaarden op betaalbare wijze hun eigen medicijn maken.
    De voltallige gemeenteraad van Schagen steekt hiermee de nek uit en wil zo een statement maken naar de Tweede Kamer. Een motie van Merieke Bredewold (Wens4U) vond unaniem steun: ,,Ik wil heel graag de raad van Schagen complimenteren met haar lef. Dit is echt klasse.’’
    Seniorenpartij-raadslid André Groot: ,,Ik gebruik het zelf vanwege kanker en mij helpt het van pijnklachten af. Nou weten we dat onze burgemeester Marjan van Kampen wettelijk niet de mogelijkheid heeft om werkelijk toestemming te geven en het legaal te maken. Maar met gedoogsteun komen we ook al ver.’’
    Marjon Fisher (37) uit Dirkshorn, de initiatiefneemster die al in april 2017 een lans brak voor het legaliseren van thuisteelt van medicinale cannabis, zegt best emotioneel te zijn om de raadsbrede gedoogsteun in Schagen.
    ,,Omdat ik dit als een enorme doorbraak zie. Als je steeds tegen een muur oploopt, is het geweldig om je gesteund te voelen’’, aldus Fisher die zelf kampt met de gevolgen van borstkanker en sinds haar zeventiende lijdt aan epilepsie.
    ,,Daarom gebruik ik medicinale cannabis. Ter verzachting van mijn pijnen en ter voorkoming van epileptische aanvallen. Driemaal daags wat druppels wietolie met de werkzame stof CBD helpen me Voor het eerst in vijftien jaar kon ik daardoor weer een boek lezen.’’
    Punt is: hoe kom je aan die wietolie? In het geval van CBD is dat gewoon te koop in elke drogisterij. Probleem is de prijs, 20 euro voor een flesje van 10 milliliter (240 druppels). Om het betaalbaar te houden maken veel patiënten die wietolie zelf, van hennepplantjes die veilig thuis te verwerken zijn.
    En dáár zit 'm de kneep. Fisher: ,,Aan vijf plantjes per jaar heb je genoeg. Maar de politie is formeel verplicht om ze in beslag te nemen áls zij ze op het spoor komen. Als die wordt getipt kunnen ze zomaar op je stoep staan.'’
    Fractievoorzitter Merieke Bredewold van Wens4U diende een motie in bij de Schager gemeenteraad waarin burgemeester Marjan van Kampen ’toestemming’ zou mogen geven voor de thuisteelt van maximaal vijf wietplanten.
    Bredewold: ,,Alles natuurlijk onder strikte voorwaarden. Zonder risico te lopen van vervolging en/of huisuitzetting door verhuurders. Mediwiet heeft niets met drugs te maken, maar alles met de mogelijkheid op een betere kwaliteit van leven. De Tweede Kamer spreekt al heel lang over het legaliseren van medicinale wiet. Dit is kostbare tijd voor mensen die die tijd niet hebben. Borger-Odoorn en Tilburg hebben mediwiet al gedoogd. Laten wij ook een stap in de goede richting zetten en Den Haag helpen door het goede voorbeeld te geven.’’
    De motie kreeg uiteindelijk unanieme steun. Op aandringen van VVD en D66 werd dus wel het woord ’toestemming’ vervangen door ’gedoogsteun’. Het bezit en telen wordt wel gecontroleerd door de gemeente. Burgemeester Van Kampen kondigt aan hierover zeer binnenkort afspraken te willen maken met politie, justitie en woningcorporatie Wooncompagnie.
    Noordhollands Dagblad