Eigenaren Tulpenweide willen het hele jaar draaien

• vrijdag 28 juni 2019

• BREEZAND De camping De Tulpenweide is kortgeleden in andere handen overgegaan en de nieuwe eigenaren zijn van plan het terrein om te vormen van een seizoenscamping tot een verblijfsaccommodatie voor het hele jaar. Dat zou beter aansluiten bij de vraag vanuit de markt en het bevordert de variatie in aanbod voor toeristen. Vanuit die gedachte is het college van burgemeester en wethouders tot medewerking bereid, maar daarvoor is wel een verandering van het bestemmingsplan nodig. Het ontwerp daarvan is ter inzage gelegd.
    Op dit moment zijn er 25 plaatsen en mogen op de camping aan de Stoomweg alleen mobiele kampeermiddelen - tenten en caravans - staan. Om het jaarrond te kunnen draaien, zijn vaste kampeermiddelen nodig, zoals chalets. Daarvan zijn er zes geprojecteerd aan de achterzijde van het terrein. Daardoor en doordat de camping wordt omgeven door een dichte boomsingel, zullen ze niet in het zicht staan, zeker niet in het hoogseizoen, zo is de verwachting van het gemeentebestuur. Dat wijst er bovendien op dat het plan niet in strijd is met de provinciale ruimtelijke verordening. De chalets mogen niet permanent worden bewoond.

Handhavingsverzoeken

Met de zegen van de gemeente en de provincie is de zaak nog niet in kannen en kruiken. Bij omwonenden van de camping ligt de nieuwe bestemming nogal gevoelig, aldus het college. Op de camping zijn bouwwerken neergezet zonder omgevingsvergunning en in strijd met het geldende bestemmingsplan. In verband daarmee zijn bij de gemeente handhavingsverzoeken ingediend. Een aantal bouwwerken is al verwijderd. De blokhut, die daarvan nog is blijven staan, kan met het nieuwe bestemmingsplan worden gelegaliseerd. Nu deze procedure in gang is gezet, wordt voorlopig niet handhavend opgetreden, aldus wethouder Theo Groot.

CTR Hollands Kroon