’Haarlem’ roept Hollands Kroon op matje over negeren van archeologische waarden op Wieringen

• dinsdag 4 juni 2019
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon - WESTERLAND -
    Hollands Kroon heeft te weinig oog voor de archeologische rijkdommen van Wieringen.

Dat vindt de provincie. ’Haarlem’ roept daarom de gemeente op het matje.
    Archeologische Werkgemeenschap Nederland (AWN) spreekt van een ’hoopgevende stap’. De provincie is boos en dat blijkt uit de antwoorden op Statenvragen van de SP. De politieke partij voelde Gedeputeerde Staten aan de tand na een brandbrief van de regionale AWN-afdeling na graafwerkzaamheden in het middeleeuwse dorp Westerland.
    Bij het toestaan van nieuwbouw op deze locatie heeft Hollands Kroon volgens de provincie ’onvoldoende rekening gehouden met de archeologische waarden van het perceel’. Regionaal AWN-voorzitter Joost Lubbers uit Middenmeer ziet in deze formulering zijn kritiek bevestigd dat de gemeente haar bevoegdheden ’veel te ruim’ toepast.

Beschermen en benutten

Gedeputeerde Staten laat het er niet bij zitten. ’Op korte termijn gaan wij met de gemeente in gesprek over de wijze waarop de archeologie op Wieringen beter beschermd en benut kan worden’, zo wordt aangekondigd. Wieringen behoort voor de provincie tot de tien belangrijkste archeologische gebieden in Noord-Holland.
    ’Schatrijk’ is dan ook de titel van een boekje uit 2018 van de provinciale adviesorganisatie Steunpunt Monumenten en Archeologie Noord-Holland over Wieringen. Gedeputeerde Jack van der Hoek (D66) noemt Wieringen daarin ’misschien wel het deel van Noord-Holland met de grootste onbenutte potentie als het gaat om archeologie’. Met andere woorden: gemeente, ga pronken met historische bodemschatten.
    Het verontruste AWN-bestuur wil een gesprek met het college van B en W. Lubbers: „Op 23 april mailde de gemeente dat er een uitnodiging komt. We hebben nog niets gehoord.” Hij houdt zijn hart vast vanwege komende bouwprojecten in Oosterland en Hippolytushoef.
    Lubbers: „We moeten er bovenop zitten, anders kunnen er zomaar opnieuw gekke dingen gebeuren. Bij de Michaëlskerk uit de elfde eeuw in Oosterland is een plan voor vier woningen. We houden goed in de gaten of daar extra archeologisch onderzoek komt. Een adviesbureau, ingehuurd door de gemeente, noemde dat onderzoek noodzakelijk.”

IJzertijd

„En hoe gaat de gemeente om met een bouwplan voor acht woningen aan de Koningsweg in Hippolytushoef?”, vervolgt Lubbers. „Deze locatie ligt op veertig meter afstand van een nederzetting uit de ijzertijd.”
    Voor de Wierdijk - een provinciaal monument - was de AWN te laat. Lubbers: „Ter hoogte van restaurant De Zingende Wielen bij Den Oever is recent tot op flinke diepte gegraven in deze dijk voor de riolering en een grotere duiker. Zonder ontheffing van de provincie. Dat mag helemaal niet.”
    Afdelingsvoorzitter Joost Lubbers is blij dat de politiek zich ’meer en meer gaat roeren’. Hij doelt op de raadsfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie in Hollands Kroon. Deze partijen steken op 20 juni de koppen bij elkaar.
    „Wij praten dan over het houden van een extra raadsvergadering. Met als onderwerp hoe Hollands Kroon beter moet omgaan met haar archeologische schatten”, stelt Lilian Peters van GroenLinks.

Boerderij

Deze zogeheten beeldvormende raadsvergadering moet er volgens Peters kort na het zomerreces komen. Eerder stelde GroenLinks vragen over de voorgenomen sloop van een oude boerderij aan de Hoofdstraat in Hippolytushoef.
    Noordhollands Dagblad

De domheid (zeg maar boerenslimheid) en de kortzichtigheid van de wethouders in Hollands Kroon is echt ongekend.

Deze domheid of zeg maar gerust boerenslimheid en kortzichtigheid is nog maar een druppeltje op de gloeiende plaat. Er lopen niet voor niets zoveel rechtszaken in deze gemeente van voor en na de ondoordachte herindeling in die zgn. slimste gemeente van dit land.

Waar zijn de Wieringer vertegenwoordigers van OHK, SHK en CDA in de raad in deze voor Wieringen belangrijke kwestie? Wieringen is oud land, één van de weinige stukken grond met een lange geschiedenis in Noord Holland. Die geschiedenis biedt volop kansen op diverse terreinen.

Precies, anoniem 3, dat vroeg ik mij ook al af. Interesseert het hen niet? Ze zijn zeker vergeten dat zij ons vertegenwoordigen en wij vinden het wel erg dat dit gebeurt.

@anoniem4, het is een waarschuwingslampje dat gaat branden voor de Wieringer kiezers, en specifiek voor de Wieringer raadsleden. Er mag weleens wat meer aandacht komen voor zaken die op Wieringen spelen. Openbaar vervoer naar station Anna Paulowna is er slechts een aantal uren in de ochtend, en s middags van Anna Paulowna naar Wieringen een aantal uren, en dan vertrekt de bus vijf minuten voordat de trein aankomt. Straks zeggen door dat doelbewuste opzetje dat er geen animo is s middags met de bus van Anna Paulowna naar Wieringen te reizen. Logisch dat de bus leeg is, want je laat minderjarige scholieren niet bijna een uur op het station rondhangen. De afbraak van de leefbaarheid ligt aan dat soort zaken ten grondslag. Dus zeuren waarom jongeren wegtrekken, dat kan je in een groot gedeelte terug vinden in slechte staat van het openbaar vervoer. Idem in de boycot van Hollandse jongeren op Agriport A7 qua werk, waar men liever Oostblokkers heeft dan Nederlanders.

Wie nu nog niet begrijpt dat politici en dan vooral die van CDA en VVD, er niet zitten voor hun/de kiezers is wel heel erg onnozel en zo te lezen zijn dat in Nederland hele volksstammen.
    DEMOCRATIE? Allang bij het grof vuil gezet door de grootste smeerlap in de Vaderlandse Geschiedenis. Zijn/haar naam? RUTTE!!!!!!

`@anoniem 6, Rutte heeft de stille staatsgreep er doorheen geloodst door de overheden te privatiseren ten bate van de elite. De echte staatsgreep, recht in je gezicht pleegde Rutte ten bate van de elite met de klimaatwet. We zijn veel verder heen dan met het nazi regime, alleen de massa is ziende blind omdat ze avond na avond voor de tv hangen, kranten lezen, en in de verste verte niet door hebben wat er gaande is. Helaas is dit nog maar het begin. Een bloedvergieten staat voor de deur als de massa steeds meer richting armoede gedreven wordt. Je ziet pas als je het door hebt....

Nou, nou, anoniem 7. Overdrijft u nu niet een beetje?

@anoniem 8, patronen van bedrog doorgronden. Degene die deze docu van 10 delen hebben bestudeerd, https://vimeo.com/301674123 komen er bijvoorbeeld achter dat wij Nederlanders doelbewust compleet misleid zijn over de geschiedenis die vooraf ging aan de tweede wereld oorlog. Die zelfde strategieën worden nu weer gebruikt, door zelfde groep, om een nieuwe wereldoorlog te forceren. Eigenlijk zou deze docu jaarlijks uitgezonden dienen te worden vooraf gaan aan de 4 en 5 mei evenementen.

Anoniem 8, misschien dat u zich eerst eens op de hoogte zou moeten stellen hoe Rutte zich tegenover het gewone Nederlandse volk heeft opgesteld en kom dan weer eens in beeld met uw ongefundeerde commentaar: https://ejbron.wordpress.com/2019/06/13/het-rutte-effect/
    Dit is al erg maar het afschaffen van onze democratie door Rutte is nog veel erger, maar zoals opgemerkt, een groot deel van het Nederlandse volk gelooft nog steeds wat deze pathologische leugenaar, geholpen door de media, u wijs maakt.

Anoniem 10, Rutte is een zetbaas die de massa dom houd om het gewenste resultaat, een EU naar communistisch model, waar het "blanke ras" niet meer bestaat te realiseren https://www.bitchute.com/video/TxCekvbTFzoa/ . Degene die dat gerealiseerd willen zien hebben alles al letterlijk omgekeerd en via de mean stream media de laatste eeuw als waarheid verkocht. Zijn streven naar werelddominantie onder de vlag van een nieuwe wereld orde.

Dekker zei

laatste anoniem met de tekst:U bent beslist niet het zonnetje in huis! U overdrijft echt, en niet eens een beetje.

Kunt u aangeven waarom er overdreven wordt door enkele reageerders?
    Iets roeptoeteren zonder onderbouwing is wel heel erg gemakkelijk, maar het past weer wel bij de huidige kop in het zand stekers die ziende blind en horende doof zijn of als ze te dom zijn om het te snappen veel voordeel van het huidige regeringsbeleid hebben, dat is natuurlijk ook mogelijk.