Verbreden spoor is niet nodig

• donderdag 23 mei 2019
  • Schagen - Aantal treinen verdubbeld - Geen aanleg tweede spoor - Minder stops
    Suzanne Rijnja 23-5-2019

Er zijn geen plannen om een tweede spoor aan te leggen tussen Den Helder en Schagen. Dat meldt Coen Kranenburg, woordvoerder van Prorail.

Onlangs maakte Prorail de plannen voor 2030 bekend. In de toekomst moeten er elk uur vier intercity's vertrekken vanaf station Den Helder. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de huidige dienstregeling. Momenteel vertrekken er twee treinen per uur, met uitzondering van de extra treinen die tijdens de spits worden ingezet,

"De nieuwe dienstregeling zou niet voor problemen moeten zorgen en treinen kunnen makkelijk over een spoor rijden", vertelt Kranenburg. "Je ziet dit momenteel bijvoorbeeld ook al gebeuren tussen Gouda en Alphen aan de Rijn."

Minder stops

Op de kaart van de nieuwe dienstregeling is ook te zien dat de intercity van Den Helder naar Nijmegen/Maastricht vanaf 2030 mogelijk niet meer stopt in Castricum en Heiloo.  Passagiers die een van deze stations wel als eindbestemming hebben, moeten overstappen op station Alkmaar, op de trein die tussen Alkmaar en Amsterdam pendelt. Gerrit Krouwel, fractievoorzitter van VVD
    Castricum: "Krijgen we geen volwaardige intercity, dan gaan we absoluut dwarsliggen bij Prorail."

Niet vast

De toekomstplannen van Prorail staan nog niet vast. Samen met andere betrokken partijen moeten de plannen nog uitgewerkt worden voordat de dienstregeling daadwerkelijk verandert.

Noordhollands Dagblad