RTV Noordkop krijgt jaar extra geld voor kwaliteitsverbetering

• donderdag 23 mei 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De lokale omroep voor de gemeente Hollands Kroon, RTV Noordkop, krijgt vooralsnog de steun van de meerderheid van de gemeenteraad van Hollands Kroon.
    Mike Deutekom 23-5-2019

RTV Noordkop krijgt dit jaar een extra bijdrage van 23.103 euro. Daarmee moet de kwaliteit en de dekking van de zender worden verbeterd.
    Kwaliteitsverbetering, meer vrijwilligers uit de hele gemeente en proberen samen te werken met de andere omroepen in de Noordkop. Dat waren eisen van de gemeenteraad in februari 2018 bij de voordracht van RTV Noordkop om opnieuw de zendmachtiging voor Hollands Kroon bij het Commissariaat voor de Media te bemachtigen. Niet alle raadsfracties zijn overtuigd dat dat ook is gelukt het afgelopen jaar.

Kabel

Toch geeft de meerderheid van de raad (GroenLinks, D66, CDA, Anders, PvdA en de ChristenUnie) de lokale omroep de kans om zich te verbeteren door het budget te verhogen. RTV Noordkop moet met het extra geld onder meer zorgen dat het overal in de gemeente te ontvangen is. Dat kan bijvoorbeeld door een contract te sluiten voor doorgifte via de kabelmaatschappij.
    Met de extra bijdrage komt het budget van de omroep op 50.000 euro. Dat is nog beduidend minder dan de lokale omroepen bij de buurgemeenten aan subsidie krijgen. Daar ontvangt men jaarlijks circa negentig mille. RTV Noordkop kreeg sinds het binnenhalen van de uitzendlicentie in 2013 van de gemeente alleen de rijksbijdrage (dit jaar 26.897 euro) doorgesluisd. Dat draagt volgens burgemeester Rian van Dam bij aan de ongelijkheid tussen de omroepen, wat de zo gewenste regionale samenwerking in de Noordkop en op termijn een vorming van een streekomroep er niet makkelijker op maakt.

’Oorlogsverklaring’

Die streekomroep is vooralsnog een utopie. ,,Door de oorlogsverklaring van Schagen FM zal het er niet snel van komen’’, stelt GroenLinks-raadslid Peter Fekkes. Schagen FM maakte onlangs duidelijk de directe concurrentie met de andere omroepen aan te gaan door voor Hollands Kroon en Den Helder met websites te beginnen en zich om te dopen tot Noordkop Centraal.
    Noordhollands Dagblad