Schoolleiding in Den Helder grijpt hard in, nu Lyceum aan Zee is teruggevallen naar het predicaat ’zeer zwak’

• woensdag 29 mei 2019
  • Den Helder - De leiding van Scholen aan Zee grijpt hard in, nu Lyceum aan Zee door de onderwijsinspectie is gedegradeerd naar het predicaat ’zeer zwak’.
    Casper Duin 29-5-2019
    Met ingang van woensdag blaast directeur Marianne Pot daarom de aftocht. ,,Ondanks alle inspanningen moeten we vaststellen dat haar aanpak niet heeft gewerkt’’, stelt bestuursvoorzitter Reinier de Voogd. ,,We moeten hard ingrijpen. Er is alles aan gedaan om verbeteringen te realiseren en we zijn achteruitgegaan. Er heerst een rouwstemming onder docenten en leiding. Dit hadden we niet zien aankomen.’’
    Na drie onvoldoendes op rij bestempelt de onderwijsinspectie de havo en vwo in Den Helder nu als ’zeer zwak’, de laagste beoordeling die er is. ,,We scoren al langer slecht op onderwijsresultaten, maar het is extra pijnlijk dat het nu zelfs de verkeerde kant opgaat op andere indicatoren. Zoals kwaliteitszorg, zicht op ontwikkeling en begeleiding en didactisch handelen. Er is te veel gefocust op de resultaten. Ik ben er niet bang voor dat ouders hun kind nu naar het Regius College in Schagen sturen, maar er is wel serieus werk aan de winkel. En bij het beroepsonderwijs hebben we bewezen dat we binnen een jaar voor een omslag kunnen zorgen. Dat is er ook de reden van dat we geen externe managers binnenhalen. We hebben de kennis en kunde in huis.’’
    Volgens De Voogd zal er niet worden ingegrepen in het docentenbestand. ,,Sowieso is er al een lerarentekort. Los daarvan zijn er secties die slecht scoren, dat kunnen we zo inzichtelijk maken. Daar gaan we mee aan de slag. Ik zie niks in het ’opruimen’ van docenten. Als de kwaliteit in een bepaald vakgebied laag is en het niet snel op te lossen is met scholing, dan ben ik er voorstander van om er iemand bij te zetten. Er wordt sowieso eerst gesproken met de docenten. Dit nieuws is ook bij hen als een bom ingeslagen.’’
    De dagelijkse leiding van het lyceum is met ingang van woensdag in handen van Hans van Beekum en Hielke ter Veld. Onder leiding van Van Beekum, directeur van het beroepsonderwijs en de mavo, klom het Beroepsonderwijs aan Zee op van ’zeer zwak’ naar voldoende.
    Van Beekum:,,Het rapport moet nog verschijnen, maar daar willen we niet op wachten. Actie is vereist. Ik geloof erin dat we het vwo binnen een jaar ook naar voldoende kunnen krijgen. Bij de havo is dit iets ingewikkelder. Die behoort qua resultaten nog steeds tot de zwaksten van het land. Qua resultaten worden de cijfers van de laatste drie jaar meegewogen, dus daar ben je niet zomaar boven Jan. Ik zie van buitenaf genoeg verbeterpunten, zoals het verhogen van de betrokkenheid van de leerlingen.’’
    De Voogd: ,,Verder verlaten we het tijdperk van afzonderlijke scholen. We worden een collectief als Scholen aan Zee. Geen eilandjes meer.’’
    Scholen aan Zee heeft een jaar de tijd om het tij te keren bij de havo en vwo. Dan moet de school verlost zijn van het predicaat ’zeer zwak’. Anders dreigt ingrijpen door het ministerie van OCW. In het uiterste geval wordt de geldkraan dichtgedraaid en gaat de school failliet.
    Noordhollands Dagblad