Plan voor behoud Veerburg behelst sloop sport- en trainingshal en nieuwbouw op sportpark Kleine Sluis

• zaterdag 18 mei 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Wanneer er een nieuwe sporthal mag komen op het sportpark Kleine Sluis kunnen de bestaande sport- en trainingshal van Veerburg in Anna Paulowna worden gesloopt.

Lydia Jasper 18-5-2019

Volgens de werkgroep Veerburg is dat de manier om de accommodatie te behouden en om ruimte te maken in het dorp voor woningbouw.
    Het overgrote deel van Veerburg - neergezet in 1972 - is behoorlijk gedateerd. „Van de gemeente Hollands Kroon mochten we het hebben, maar we willen het niet in deze staat”, aldus Siem van Balen Blanken, voorzitter van omnivereniging SV Kleine Sluis. Samen met de gebruikers maakt deze club deel uit van de werkgroep. „Het asbesthoudend pand is oud en slurpt energie. Ook kampt het met problemen die te maken hebben met achterstallig onderhoud. Zo is er lekkage in de toneelzaal.”
    De werkgroep heeft berekend dat 2,6 miljoen euro nodig is. Dan komt er een energieneutrale sporthal op het handbalterrein van Kleine Sluis. Van Balen Blanken: „Het is een stevig bedrag dat we vragen aan de gemeente, maar dit plan biedt mogelijkheden. Het is een investering in de toekomst van de sport in Hollands Kroon. Om het oude pand in de benen te houden, is jaarlijks tussen de zeventig- en tachtigduizend euro nodig. Dan is Hollands Kroon straks af van haar jaarlijkse bijdrage van 25.000 euro.”
    Op de plek van de oude sport- en trainingshal ontstaat ruimte voor nieuwbouw. Ook volgt dan een renovatie: er zijn minder kleedkamers nodig die net als de kegelbaan iets anders worden geplaatst tegen de bestaande bouw. „Het geld dat de nieuwbouw opbrengt, kan gebruikt worden voor de nieuwe sporthal.”
    Om het plan toe te lichten, hield de werkgroep vrijdagavond een informatieavond voor de lokale politiek en wethouder Mary van Gent. „We hopen dat het plan meegenomen wordt in de begroting voor 2020. Dus dat de raad voor de behandeling in november zegt ’we gaan er voor’.”

Noordhollands Dagblad

Schandalig dat de gemeente alle gemeentelijke eigendommen zo heeft laten verkrotten. Het gaat wel over ons belastinggeld.

In 104 jaar x 25.000 euro kost het Hollands Kroon 2,6 miljoen. De uitleg mag wel wat duidelijker qua sloopkosten veerburg, opbrengst m2 grond die men in gedachte heeft. Zoals het nu uitgelegd word is het onduidelijk, duidelijke kosten/ baten overzicht van het plan is noodzakelijk om draagvlak te krijgen voor het plan.

Dekker zei

Een energie neutrale sporthal? Hoe denken ze dat te gaan doen?
    waarschijnlijk een flink aantal zonnepanelen op dak en een stroom vretende warmtepomp die meer aan stroom kost dan dat het warmte gaat opleveren.
    Misschien dat er nog een paar flinke windmolens op het dak van de nieuwe klimaat neutrale sporthal komen?
    Siem van Balen Blanken, natuurlijk een VVD'er die overal aan de touwtjes trekt, ook als voorzitter van het waterschap. Dus dat persoon doet helemaal niets zonder eerst in overleg te zijn getreden met het College.