Formateur Laura Bromet in blog: ’We zijn op de goede weg maar hebben nog geen idee waar we gaan uitkomen’

• woensdag 8 mei 2019
  • HAARLEM
    Waar de onderhandelaars over een Noord-Hollands college van Gedeputeerde Staten uit gaan komen is nog onduidelijk, maar formateur Laura Bromet meldt in haar eerste blog in elk geval wel dat ’we op de goede weg zijn’.
    Peter Schat 8-5-2018

Het blog is te lezen op de website van de provincie Noord-Holland. Blogs van de onderhandelaars van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA zijn in het vooruitzicht gesteld. Inwoners van de provincie ook uitgenodigd hun visie te geven op het beleid dat de komende vier jaar nodig is.
    Meedenken en reageren kan via de Facebookpagina Jouw Noord-Holland. Om de drie dagen verschijnt een stelling op Jouw Noord-Holland waar iedereen op kan reageren. Dat kan via de Facebookpagina zelf maar ook door het sturen van een brief/e-mail aan de formateur via coalitievorming2019@noord-holland.nl.
    Ook op Twitter en Instagram worden inwoners gevraagd hun reactie te geven.
    Op een aantal evenementen staat een ideeënbus waar bezoekers kaartjes kunnen invullen en op die manier kunnen reageren. Zo stond de ideeënbus op het Bevrijdingspopfestival, staat deze vanavond 8 mei in de Grote of St. Bavokerk in Haarlem bij de Willem Arondéuslezing en op 22 mei 2019 bij de Medemblik Regatta.
    Dit is wat GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet, die door de Staten is aangesteld tot formateur, in haar blog bericht:
    ’Hoe gaat het met de onderhandelingen?’ is de meest gestelde vraag aan mij op dit moment. Ik ben na de Provinciale Statenverkiezingen gevraagd formateur te worden om te helpen bij het vormen van een nieuw provinciebestuur voor Noord-Holland. Vandaar.
    Na de eerste infomatiefase werd er besloten te onderhandelen tussen GroenLinks, VVD, D66 en PvdA. Drie van de vier partijen zitten in het huidige provinciebestuur, GroenLinks zat de afgelopen acht jaar in de oppositie. De eerste weken stonden in het teken van wennen aan elkaar. Het is een hele omslag als drie partijen die al jaren samen besturen ineens aan tafel zitten met een oppositiepartij, en oppositievoeren is echt iets anders dan samen afspraken maken over een coalitieakkoord.
    Het ging dus niet meteen vanzelf. GroenLinks wilde begrijpelijkerwijs niet alle werkwijzen uit het verleden overnemen, en de huidige bestuurders vonden het spannend om het nu eens anders te doen.
    We begonnen daarom niet meteen met onderhandelen, maar ik probeerde in verschillende bijeenkomsten het gesprek op gang te brengen over wat de beoogde coalitie zou binden. Dat praat best moeilijk als het alleen over cultuur gaat en nog niet over inhoud. Er was veel ongemak.
    Vorige week begonnen de inhoudelijke onderhandelingen. We zitten meerdere keren per week rond een grote tafel op een locatie tussen de weidevogels. Onderwerp voor onderwerp wordt besproken. Het is een precair proces. Partijen laten weten wat belangrijk voor ze is, en andere partijen zetten daar een ander standpunt tegenover.
    gaat over principes en over woorden, en stap voor stap wordt er geprobeerd tot een gezamenlijk standpunt te komen. De ene keer doet de een een concessie, de andere keer de ander. Sommige onderwerpen gaan snel, andere vergen meer tijd. De onderhandelaars zijn serieus. Denken na over wat hun achterbannen willen, en wat de Noord-Hollander wil. We maken afspraken over het betrekken van de oppositie in de onderhandelingen, en over de manier waarop bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties mee kunnen doen om tot een goed akkoord te komen.
    Af en toe wordt er iemand boos, maar als ik het benoem als boos blijkt het geen boosheid te zijn maar scherpte.
    Het is, naast serieus, eigenlijk heel gezellig. Er wordt gelachen om kleine plagerijtjes over ingegraven standpunten en de grote pot met drop is na een dag of avond vergaderen bijna altijd leeg (en daar ben ik zelf heel erg schuldig aan).
    Het was niet nieuwkomer GroenLinks maar oud-gediende VVD die met het vernieuwende idee kwam blogs te gaan schrijven over het onderhandelingsproces. Ik mocht eerst, maar de komende weken nemen de onderhandelaars het van mij over.
    Het voelt voor mij als een enorme eer naast mijn werk als Tweede Kamerlid formateur te mogen zijn in Noord-Holland. Het is mooi om te zien met hoe veel passie de pasgekozen Statenleden hun idealen proberen om te zetten in daden, daarbij zeker water bij de wijn moeten doen maar allemaal vanuit hun eigen politieke overtuiging het beste voor hebben met Noord-Holland.
    We weten nog niet waar we uitkomen, maar voorlopig zijn we op de goede weg.
    Laura Bromet
    Noordhollands Dagblad

Martien Deijkers zei

Is dit Democratie? Stemmen heeft geen zin. Wat een stelletje.....
    Ik voorspel dat FVD nog groter zal gaan worden. Misschien wel zo groot dat ze niemand meer nodig hebben.