Artsen zetten praktijken in Anna Paulowna en Breezand te koop wegens werkdruk en stress, tenzij...

• woensdag 29 mei 2019
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Arstrid van Heusden en haar man Anne Jan van der Veen, allebei huisarts in Anna Paulowna en Breezand, zetten hun drie praktijken eind van dit jaar te koop.
    Winnie van Galen 29-5-2019

Door de stress van het praktijkhouderschap en de ANW-verplichtingen (avond-, nacht- en weekenddiensten) zeggen ze ’gesloopt te zijn’.
    Er zit één maar aan het verhaal. Het gaat om een voornemen van beide 59-jarige artsen. ,,Een eerste stap om ons te behouden zou zijn: loskoppelen van ANW-verplichting en dagwerkzaamheden. Laat huisartsenposten de contractant worden voor de diensten, dan gaan waarnemers en praktijkhouders samenwerken in plaats van polariseren.’’ Beide huisartsen geven aan hun stap te betreuren. ,,Tot een half jaar geleden was werken als huisarts het liefste wat we deden.’’ Verder laten ze weten ’de verantwoordelijkheid voor 25 personeelsleden, de stress rond financiën en de negen ellendig lange jaren tot ons pensioen’ niet langer te kunnen dragen. Volgens beiden zijn ze niet de enigen en haken meer huisartsen met een eigen praktijk af.
    ,,De Nederlandse zorg is een knellende band, vooral de ANW-belasting en de schijnvrijheid om contracten bij Zorgverzekeraars Nederland af te sluiten.’’ Van Heusden, ze herstelt van een burnout, haalde vorige week twee keer het nieuws. Ze kondigde een zomerstop aan voor huisartsendiensten in Breezand vanwege een tekort aan waarnemers. Daarnaast is Van Heusden verwikkeld in een huurconflict met de gemeente Hollands Kroon voor de beide praktijken in Anna Paulowna. De rechter ontbond kortgeleden het huurcontract en vorderde de huurachterstand van zo’n vijftig mille.
    Noordhollands Dagblad

Zoals tegenwoordig gewoon is heeft de veroorzaker van deze puinhoop altijd zijn/haar excuus klaar.
    Het niet betalen van huur, het niet betalen van geleverde geneesmiddelen aan de huispraktijk en het fout declareren van rekeningen bij de zorgverzekeraars ligt toch echt aan het echtpaar zelf, daar is niemand anders verantwoordelijk voor. Om dan met een zielig verhaal te komen zegt genoeg over het echtpaar.

Als deze dokters verdwijnen hebben wij in Anna Paulowna wel meteen een huisartsentekort. Dat is niet zo mooi.

Huisartsen krijgen steeds MEER praatjes.

Nog niet zo lang geleden waren huisartsen mensen die hun beroep uitoefenden als roeping, nu zijn veel huisartsen mensen die het beroep zien als een verdienmodel. Maak bijv. een afspraak en vergeet daarbij een klacht te melden bij het maken van die afspraak en vervolgens breng je de klacht naar voren tijdens het bezoek aan de huisarts dan wordt er verteld door de huisarts dat je een vervolgafspraak moet maken. Een huisarts krijgt van de zorgverzekeraar een vast bedrag per maand alleen al omdat een patiënt er staat ingeschreven. iemand die nooit wat mankeert kost de zorgverzekeraar toch een flink bedrag, we hoeven dus met huisartsen absoluut geen medelijden te hebben want ze harken genoeg binnen.

Mensen oordelen weer zeer snel en kennen het verhaal achter de ellende niet eens. Ik heb Astrid op een heel andere manier leren kennen namelijk als een heel begaan arts die tegen muren moet schoppen om iets voor elkaar te krijgen. Ze heeft absoluut een goed hart en het is echt niet de werkdruk maar het alsmaar de kar moeten trekken en tegengewerkt worden ja dat breekt je op. De gemeente gaat echt niet vrijuit in deze. Ik hoop dat er voor de patiënten een goede oplossing komt.

Dekker zei

Anoniem 5, de mensen geven een oordeel aan de hand van de feiten. Het is sinds het vertrek van dokters Balk, Osinga en het echtpaar Arwert een chaos, zowel in Breezand als in Anna Paulowna. Daarbij komen dan nog het faillissement en de huurachterstand van het doktersechtpaar.
    Dat de Gemeente de antecedenten van het doktersechtpaar niet heeft nagetrokken lijkt me een doodnormale zaak en dat het echtpaar sinds geruime tijd overspannen is is niet de schuld van de reageerders of anderen die oordelen, maar is terug te voeren op problemen die het echtpaar zelf heeft veroorzaakt, hoe triest dan ook.

Unknown zei

Waar waren de zogenaamde collega's. Degemeente met schendung vd privecy hkn begeleiding of werkelijke hulp is niet geboden. Ten voeten uit Hollands kroon de artsen zijn kundig en mens vecht samen voor hun plekje. Airco is miserabel in de ontmoeting.enprivecy vd patienten niet gewaarborgd

Unknown zei

dit heeft dit "echtpaar" ook al in de provincie Groningen geflikt, althans hij. Van der Veen is in Wijckel (Friesland) de boel ook opgelicht en is al tweemaal (2015 en 2016) veroordeeld door het medisch tuchtcollege wegens ernstig falen (in mijn geval: echtgenote heeft door nalatigheid over lange tijd ernstige en blijvende hartschade opgelopen. Heusden moest haar praktijk in Sneek in 2010 sluiten op last van de inspectie: zelfde problemen als in Noor HOLLAND. Van der Veen ging in 2106 in Friesland failliet verklaard: oplichting zorgverzekeraar, niet betalen van geleverde medicijnen (360.000 euro), diefstal uit woning tijdens curatele etc.etc. Levensgevaarlijk stel........kennelijk doen ze het allemaal weer opnieuw.

Voor de lezers die het naadje van de kous willen weten over het faillissement van de integere huisarts en partner: file:///C:/Users/Eigenaar/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/UOIWNFKI/5e-faillissementsverslag-A.J.-van-der-Veen-h.o.d.n.-Huisartsenpraktijk-Wijckel.pdf