U wilt een referendum over een stadhuis op Willemsoord? Sorry, uw verzoek wordt afgewezen.

• donderdag 25 april 2019
  • Categorie: , , ,
  • Den Helder - Er komt geen referendum over een stadhuis op Willemsoord. Niet als het aan de voorzitter van de gemeenteraad ligt.
    Delano Weltevreden 25-4-2019
    Koen Schuiling, als burgemeester ook voorzitter van de gemeenteraad, stelt de Helderse volksvertegenwoordiging voor het verzoek van de Stichting behoud Cultureel Erfgoed af te wijzen.
    De maritieme erfgoedstichting wil zich tot het uiterste verzetten tegen een nieuw stadhuis in het monumentale gebouw 66 aan de Museumhaven. Volgens Paul Schaap, woordvoerder van de stichting, is de verplaatsing van het stadhuis referendabel. Volgens hem voldoet de aanvraag aan alle voorwaarden en is het wachten op een reactie van de gemeente.
    Wat burgemeester Schuiling betreft voldoet het verzoek absoluut niet aan de voorwaarden en moet de gemeenteraad het daarom afwijzen. Hij wijst de raad er op dat een referendum alleen kan worden gehouden over voorgenomen besluiten. Omdat een meerderheid van de gemeenteraad al heeft besloten dat het stadhuis op Willemsoord moet komen en er geld voor beschikbaar heeft gesteld, is een referendum dus niet meer mogelijk.
    Bovendien voldoet het verzoek niet aan een aantal andere voorwaarden. Er moeten minimaal honderd ondertekenaars zijn, Schuiling wijst er op dat de stichting niet verder komt dan vierennegentig. Bovendien is van een aantal ondertekenaars niet duidelijk waar zij wonen, omdat hun adressen niet goed zijn ingevuld. Tenslotte kunnen alleen natuurlijke personen een referendumverzoek indienen en dat is de stichting niet.
    Bij de behandeling van het onderwerp in de gemeenteraad had de oppositie gevraagd om een referendum. De voltallige coalitie heeft dat verzoek afgewezen. De coalitie is het eens met het college dat een referendum over het stadhuisplan de daadkracht niet ten goede komt.
    Noordhollands Dagblad