Rijke toeristen kopen huizen op in kustdorpen als Callantsoog, een ’rampzalige ontwikkeling’

• zaterdag 13 april 2019
  • Callantsoog - Kustdorpen in de Kop van Noord-Holland krijgen steeds meer te maken met ’stille huizen’.
    Ed Dekker 13-4-2019

Dit zijn volwaardige woningen die Duitsers kopen voor recreatie. Zij verblijven er doorgaans niet meer dan zes weken. De rest van het jaar staan deze panden leeg.
    Het probleem doet zich vooral voor in Callantsoog. Naar schatting gaat het hier om zeker honderd panden. Dorpsraad Callantsoog-Groote Keeten spreekt van een ’rampzalige ontwikkeling’.
    „We zien het dorp verarmen”, zegt secretaris Kees Buzink. „Duitsers hebben veel geld over voor een tweede huis aan de kust. Eigen woningzoekenden grijpen er naast. Het dorp vergrijst.”

Blokkeert

Makelaar Carlo Petrus bevestigt het verschijnsel ’dode woningen’. „Vooral in Callantsoog is een gebrek aan aantrekkelijke vakantiehuisjes. Dus richten vermogende Duitsers zich steeds vaker op de reguliere woningmarkt. Dat blokkeert ook doorstroming.”
    Petrus: ,,Vraagprijzen worden vaak overboden. Laatst nog bij een huis aan de Zeeweg: 30.000 euro er boven op.” Petrus heeft in Callantsoog makelaarskantoor Callinghe.

Jonge gezinnen

Voor jongeren wordt het heel lastig om betaalbaar onderdak te vinden. „Wij zitten te springen om gezinnen met jonge kinderen”, stelt directeur Renee Zwaan van de Frankendaelschool.
    Het aantal kinderen op de enige basisschool in Callantsoog loopt sterk terug. „Nu hebben wij nog 105 leerlingen. Ooit waren dat er driehonderd.”

Interen

Ook het verenigingsleven verschraalt. „De afgelopen drie jaar teerden wij jaarlijks zevenduizend euro in op ons vermogen”, reageert voorzitter Erik van Vliet van tennisclub ’t Oghe.
    Het is verboden om panden met de bestemming wonen te gebruiken voor recreatie. Om te kunnen optreden, zegt de gemeente Schagen afhankelijk te zijn van meldingen.
    Callantsoger Dirk van Egmond heeft onderzoek gedaan en meldde de gemeente 25 ’stille huizen’.
    Noordhollands Dagblad

Het probleem is dat er teveel mensen zijn voor het aantal woningen in Nederland.
    In het verleden(en misschien nog wel) was de Zandloper bij Julianadorp aan Zee grotendeels Duits en niemand die er zijn ongerustheid over uit sprak.
    "Onze" Prins Bernhard van Oranje heeft meer dan 100 panden in Amsterdam en daar hoor je niemand over, die panden worden voor heel veel geld verhuurd en zeker niet aan de mensen die het nodig hebben.https://www.telegraaf.nl/nieuws/1050583/prins-bernhard-heeft-102-huizen-in-amsterdam

*ONZE* prins Bernhard heeft volgens mij bijna 500 panden in Amsterdam.