Keek op de Week (wk 11,12) met Verkiezingen, Raadsvergadering en........

• zondag 7 april 2019
  • Categorie: , , ,
  • Hoogte- en dieptepunten in Hollands Kroon, weken 11 en 12 van 2019

Verkiezingen

Het Forum voor Democratie is in gemeente Hollands Kroon uit het niets - met grote afstand - de grootste partij geworden bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten in Noord-Holland. De partij  heeft 21,7 procent van de stemmen gehaald. De VVD ging van 21,8 naar 14,8 procent van de stemmen en is nu de op een na grootste partij. Het CDA eindigde als derde met 12,5 procent van de stemmen.

Landelijk blijkt men als reactie op dit grote verlies van de partijen Forum voor Democratie af te moeten breken en wel met hulp van de Media. Zelfs tot doodsbedreigingen aan toe....... Jaren hebben we dat kunnen zien hoe de  PVV hetzelfde moest ondergaan. Een onbegrijpelijke ontwikkeling in Nederland, deze ‘manier’ van je verlies niet kunnen accepteren.
    Als je enig betrokkenheid hebt met je kiezers als partij, dan hadden de betrokken partijen dit toch wel zien aankomen.

Wat hebben deze partijen fout gedaan, wat deze uitslag heeft opgeleverd?  Stichting JAS denkt natuurlijk als eerste aan de idiote plannen wat miljarden gaat kosten en niets oplevert: de Energietransitie. De kosten worden in verhouding ook nog eens bij de laagst betaalden neergelegd. En dat vinden partijen als PvdA, GroenLinks en SP gewoon. De partijen waarvan men verwacht dat zij voor de laagstbetaalden zullen opkomen. Per 1 januari ging de energierekening voor de burger met 20% omhoog!

Een transitie met plannen, waarvan de werking niet is vastgesteld en de burger er al wel mee opschepen (warmtepomp) met alle ellende van dien.
    De wijze waarop deze onzin er bij elke burger ingestampt lijkt te moeten worden, krant, TV en reclames overal, moet je als burger normaal vinden? .
    En dan: zonder subsidie en leugens is de hele transitie niet te beginnen. Inefficient en waanzin.

Raadsvergadering 28 maart

De volgende agendapunten kwamen uitgebreid aan de orde:

Hollands Kroon en Incluzio zijn in 2016 een partnerschap aangegaan om de zorg voor de inwoners slimmer en efficiĆ«nter te maken. Het startpunt voor een langdurige samenwerking, zoals toen verkondigd werd. Sindsdien is er veel gebeurd! Zie hier.

Veel vragen omtrent  het voorstel: welke juridische status, nauwelijks inzicht, geen inzicht in kwaliteit en effectiviteit. Maar natuurlijk waren er ook partijen die rustig zeggen: Naar tevredenheid, complimenten, geen klachten, tevreden over inhoud voorstel (CDA).
    De wethoudster liet weten dat zij erin geloven en vroeg Incluzio vertrouwen  te geven.

Burgemeester van Dam zette de toezeggingen van de wethoudster op een rijtje: De inhoud zorg bespreken in een (openbare) Beeldvormende Vergadering en alle vragen van de raadsleden gaat de wethoudster beantwoorden.

Overigens werd het agendapunt al wel met algemene stemmen aangenomen!

Eindelijk na vele jaren moet de gemeente wel met een monumentenlijst komen. Jan Eichhorn (GroenLinks) is jaren bezig geweest om gedaan te krijgen dat de monumenten op de kaart worden gezet. De gemeente heeft geen monumentenbeleid, als een van de weinige in Noord-Holland. Op verzoek nu dus van de raad aan het college eindelijk een begin.
    Het roer moet om. Nu wordt het anders blijkt: ,,Omdat wij deze panden, gebieden en elementen koesteren, is het nodig om hiervoor extra beschermende regels te maken. Dit zal door erfgoedbeleid gebeuren". aldus het college nu.

Er bleken nog wel punten van zorg: 'op basis van vrijwilligheid', wethouder Meskers hield hier aan vast, en de vraag of het aantal te onderzoeken panden 200 of 600 kan zijn.

D66 was blij, PvdA vond het een goede nota, CDA kon zich erin vinden en de VVD vond het een prima nota met veel vragen, waren enige opmerkingen.

Burgemeester van Dam vatte de toezeggingen van wethouder Meskers als volgt samen:
    De raad betrekken bij de lijst van monumenten, de juridische consequenties meenemen in het vervolg, de inwoners betrekken bij opstellen  van de lijst en onderzoeken of het 200 of 600 kan zijn om tot een selectie te komen en de raad hierover informeren.

Ook dit agendapunt werd al met algemene stemmen aangenomen!

CDA en VVD  vinden 30 medeondertekenaars te laag voor een initiatief en ook de leeftijd kwam ter sprake. Maar beide partijen gingen toch akkoord. Er wordt over 2 jaar geĆ«valueerd en dan zal blijken of er bezwaren aan leeftijd en aantal medeondertekenaars kleven.

Overigens evalueren?
    Hollands Kroon heeft in haar dadendrang met het 'nieuwe werken', 'alle regels weg', reeds enige jaren geleden de gemeentelijke APV danig uitgekleed.
    Zo liet het RUD ons  september 2017 weten dat zij niet handhaven kunnen op veel gebied met de uitgeklede APV. Ook werd gemeld, dat zij hier gesprekken over hadden gevoerd met de gemeente en dat een evaluatie van de APV zou plaats vinden. Diverse raadsleden hiervan in kennis gesteld. De evaluatie zou 30 november 2017  op de raadsagenda staan. Maar nee, het werd gepland voorjaar 2018. Ook  niet op de agenda. Nu zijn we april 2019 en nog altijd geen evaluatie APV Hollands Kroon!

Hollands Kroon Krantenberichten van de afgelopen weken

29

28

29