’Heldere regels voor aanvraag evenement in Hollands Kroon’

• woensdag 24 april 2019
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Wie in Hollands Kroon een evenement wil gaan organiseren, kan bij de gemeente een handleiding krijgen waarin staat waaraan de organisatie allemaal moet voldoen.
    Mike Deutekom 23-4-2019

,,Hiermee wil de gemeente de duidelijkheid voor alle partijen vergroten’’, legt burgemeester Rian van Dam uit.
    De handleiding is bedoeld als richtlijn, er blijft wel ruimte voor maatwerk. Ook blijft de mogelijkheid bestaan dat er voor jaarlijks terugkerende evenementen voor meerdere jaren een vergunning wordt afgegeven.
    De gemeente onderscheidt drie categorieën. A-evenementen zijn de reguliere activiteiten waarbij er (normaal gesproken) geen risico’s voor deelnemers of de omgeving bestaan. Denk bijvoorbeeld aan (rommel)markten en braderieën.
    Aandachtsevenementen komen in de categorie B: evenementen die een belasting kunnen vormen voor de omgeving en de veiligheid rondom locatie waar het gehouden wordt. Denk bijvoorbeeld aan festivals, motorritten, grote buurtfeesten en bepaalde kermissen.

Hulpdiensten

De laatste categorie, C, zijn de risico-evenementen. Volgens de gemeente zijn dat eigenlijk dezelfde soort evenementen als in de B-categorie, alleen is bij deze activiteiten extra inzet van hulpverleningsdiensten nodig om de openbare orde en veiligheid te handhaven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Polderse kermis of de Flora in Den Oever.
    Organisatoren worden in elk geval verzocht om - als het al bekend is - voor 1 juli voorafgaand aan het jaar dat het evenement gehouden wordt, deze vast bij de gemeente te melden.
    Noordhollands Dagblad

"De handleiding is bedoeld als richtlijn, er blijft wel ruimte voor maatwerk , aldus de Gemeente.
    Het is dus een richtlijn, dus eigenlijk verandert er helemaal niets en blijft er gewoon sprake van willekeur.

Geezer zei

Interessante gevolgtrekking, dus de gemeente mag eigenlijk niet kunnen ingrijpen als het dreigt fout te gaan? Volgens mij bent u aan een bril toe;-)

Geezer, we hebben kort geleden de idioot hoge dwangsommen gehad die ten onrechte opgelegd werden aan een Horeca bedrijf en bent u de haven van Den Oever al vergeten waarvoor de inwoners van Hollands Kroon het gelag moeten betalen? En zulke mensen moeten een afgewogen besluit nemen????

Geezer zei

U haalt er wel alles bij, ik zeg niet dat alles goed loopt, het gaat er om dat om misverstanden te voorkomen er kennelijk nu richtlijnen zijn waarlangs gewerkt moet worden. Volgens mij is dat een stap om het beter te doen

Het grootste probleem is: REGELS NIET HANDHAVEN

Dat deed Anna Paulowna niet en dat doet Hollands Kroon niet. APV-regels afschaffen en uitkleden.
    Blijft over: Selectief handhaven!!!!!

Geezer zei

In de digitale samenleving worden redelijkheid en billijkheid belangrijker dan het leven bij regels alleen. Afwezigheid van een APV werkt niet, maar een dichtgetimmerd voorschriftenboek ook niet. Zoals ik er naar kijk geeft de handleiding ruimte tot overleg tussen betrokken partijen. Niet een vrijbrief om naar willekeur te handelen. Maar wel een basis om desnoods bij de rechter je recht te halen.
    Er is ruimte voor meer dan 1 conclusie.