Goed nieuws voor Helderse haven: Neptune boort weer gasvelden aan

• zondag 7 april 2019
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - Neptune Energy, met een vestiging in Den Helder, gaat 65 miljoen euro investeren in olie- en gasexploratie op het Nederlandse deel van de Noordzee.
    Arie Booy 6-4-2019
    Havenwethouder Kees Visser is opgetogen over de nieuwe plannen van het bedrijf: ,,Voor de Helderse haven is dit goed nieuws. Het is weer een partij die geld gaat pompen in de offshore werkgelegenheid. Dit heeft zeker een effect op de bedrijvigheid voor Port of Den Helder.”
    Het Franse Engie-concern, ook in Den Helder actief, heeft alle opsporings- en winningsactiviteiten overgedaan aan de Neptune Energy Group uit Londen. Engie E&P Nederland, was tot dat moment één van de grootste gasproducenten van ons land.
    Neptune Energy Netherlands wil flink investeren in nieuwe offshore gasontwikkelingen. Directeur Lex de Groot van Neptune Energy stelt dat het bedrijf gaat bijdragen aan het belang van de offshore gassector voor de Nederlandse energiebehoefte van de komende decennia.
    De Groot: ,,Het is cruciaal dat overheid en industrie nauw samenwerken om de Nederlandse offshore gasvoorraden optimaal te benutten.” Hij verwijst impliciet naar het fiscale voordeel dat de overheid wil geven aan gasbedrijven die kleine velden op de Noordzee gaan exploiteren. Deze vorig jaar aangekondigde maatregel is volgens NAM-directeur Johan Atema zeker relevant voor het bedrijfsleven. ,,Dit fiscale voordeel kan bij grote investeringen flink oplopen. Jammer dat het nog niet ingevoerd is”, zei Atema onlangs tijdens zijn bezoek aan Den Helder. Volgens secretaris Jo Peters van Nogepa, de koepel van olie- en gasproducenten, is de vertraging van de invoering van het fiscale voordeel evenwel te wijten aan de noodzaak die Nederland heeft om regelgeving aan ambtenaren van de Europese Unie voor te leggen.
    Neptune Energy investeerde in 2018 ruim 5,3 miljoen euro in exploratie, hetgeen resulteerde in de Ziegler en Andalusite gasvondsten. Het bedrijf verhoogt de investering in exploratie en werkt aan de ontwikkeling van verschillende potentiële projecten. De Helderse vestiging zetelt aan de Industrieweg. Op dit bedrijventerrein zitten veel bedrijven die actief zijn in olie en gas.
    Noordhollands Dagblad

Een fiscaal voordeel, dat is toch gewoon subsidie? Voor een bedrijf dat naar gas boort en daar stinkend rijk van wordt.

Wij moeten van het gas af van de overheid en de overheid subsidieert bedrijven die in het Nederlandse deel van de Noordzee gas winnen? "Het is weer een partij die geld gaat pompen in de offshore werkgelegenheid." Hier komt de aloude slaapverwekkende mantra van "werkgelegenheid" van de VVD weer voorbij.......

Veel bedrijven kunnen al jaren niet aan voldoende technisch personeel komen. De werkloosheidscijfers zijn laag. Het werkgelegenheidsargument slaat nergens op. Wie moet dit werk gaan doen? Nog meer Polen?

Goochelt Den Helder, net zoals vele andere gemeenten ook met cijfers https://www.alwareness.org/boekhoudfraude-bij-gemeenten-schering-en-inslag/ ? Je zou het haast gaan denken met al die private bedrijven waar zij aandeelhouder in zij zoals Port of Den Helder....