Collegekans FvD in twee provincies

• woensdag 17 april 2019
  • Den Haag - Forum voor Democratie heeft voet aan de grond gekregen in de formatiebespreking in Flevoland en Zuid-Holland.
    Binnert Jan Glasstra 17-4-2019

Een eerste aanzet tot coalitieakkoorden is daar in de maak, In Zuid Holland gebeurt  dat volgens informateur Hans Wiegel op een nog nooit vertoonde wijze: er wordt een hoofdlijnenakkoord geschreven voordat  duidelijk is welke partijen het gaan uitvoeren.
    Wiegel maakt even pas op de plaats, liet hij gisterochtend weten. Op basis van de eerste gesprekken hebben Forum voor Democratie (FvD), VD en CDA voorgesteld eerst een programmatische verkenning op hoofdlijnen te maken, en  als dat lukt het ook voor te leggen aan andere partijen. De drie zijn samen goed voor 25 van de minstens benodigde zetels van 28 zetels. De rest zou bijvoorbeeld de PVV kunnen leveren, die bij de verkiezingen weliswaar gehalveerd werd maar nog altijd vier zetels overhield en graag met Forum zou samenwerken.

"Volgens mij is zoiets nog nooit zo gebeurd in Nederland", zegt Wiegel. ,,We kwamen maandag bij elkaar en zagen ons geconfronteerd met het feit dat het in de ene na de andere provincie misging voor Forum. Toen kwam Fleur Vermeulen van de VVD met dit idee. Waarom zou u niet eerst met zijn drieën een programma schrijven en dat aan de anderen voorleggen. Dat werd met groot enthousiasme begroet."

Wiegel denkt dat dit in Zuid-Holland kan omdat de onderlinge verhoudingen tussen de partijen al erg goed waren en ook de gesprekken in goede sfeer verliepen. ,,En de voorman van Forum heeft laten blijken dat hij bereid is tot compromissen." Niettemin is over de grote struikelblokken zoals het klimaat nog niet specifiek gesproken, erkent Wiegel.

Vijf partijen

In Flevoland zijn daarover al wel afspraken gemaakt met Forum. Volgens informateur Annemarie van
    Gaal hebben de vijf partijen die zij voorstelt als coalitie (FvD WD, PvdA, CDA, CU) afgesproken dat er geen extra windmolens op land komen, maar dat de provincie zich wel houdt aan eerder gemaakte afspraken over windenergie. Die vijf partijen hebben samen 23 van de 41 zetels in de Staten van Flevoland. Forum werd daar net als in Noord-Holland, de grootste partij.

In Noord.-Holland, Gelderland, Groningen, Utrecht, Friesland en Drenthe lijkt FvD buiten de coalities te blijven. In Overijssel lopen de gesprekken met die partij nog.

Noordhollands Dagblad