Bestuurscultuur in Staten van Noord-Holland moet veranderen: Laura Bromet gaat formeren

• vrijdag 19 april 2019

• Haarlem - GroenLinks-politica Laura Bromet heeft als formateur de opdracht een coalitie te vormen van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA. Een motie van die strekking nam Provinciale Staten van Noord-Holland donderdagavond unaniem aan.

Peter Schat 18-4-2019
    ,,We willen niet zuur en rechts overkomen, dus steunen de motie’’, had CDA-fractievoorzitter Dennis Heijnen al aangekondigd. Hoewel hij wel zuur van leer trok over het feit dat van de negen GroenLinks-Statenleden in Amsterdam wonen. ,,Dus GroenLinks Amsterdam gaat bepalen of er wel of niet gebouwd wordt in de Kop van Noord-Holland.’’ Het kwam hem op een scherpe interruptie van Ilse Zaal (D66) te staan: ,,U woont zelf in Amsterdam, vindt u wel dat u de Kop van Noord-Holland kunt vertegenwoordigen?’’
    CDA valt in de opdracht voor een nieuwe coalitie buiten de boot en daar leefden donderdagavond wel vragen over bij de Staten. ,,Wat heeft u bewogen het CDA er niet bij te betrekken?’’ vroeg Michel Klein (ChristenUnie) aan Zita Pels van GroenLinks. ,,Als u met de VVD kunt samenwerken kan dat met het CDA toch niet zo moeilijk zijn? Probeer over uw eigen aversies heen te stappen.’’ Pels zei als een van de verkiezingswinnaars ’niet te willen aansluiten bij de huidige coalitie’, want die bestond uit VVD, D66, PvdA en CDA.
    De CDA-gedeputeerde wordt geofferd aan de door de Staten gewenste bestuurlijke vernieuwing. Te vaak kwam de oppositie er de afgelopen periode niet bij aan bod en week de coalitie geen millimeter af van het coalitieakkoord. De verkiezingsuitslag liet zien dat dat veranderen moet. Zoals Cornelis Mooij, die samen met Bromet als informateurs had geopereerd, donderdag richting de Staten zei: ,,U gaf in de gesprekken met ons te kennen dat u wil dat Provinciale Staten en GS en Provinciale Staten onderling op een andere manier met elkaar omgaan.’’ De fracties gaven aan die handschoen op te pakken.
    Zijdelings kwam ook nog de eerste informatieronde aan de orde, geïnitieerd door de grote verkiezingswinnaar Forum voor Democratie. Er waren dankwoorden aan het adres van alle informateurs, maar Cees Loggen (VVD) was hard over de eerste informateur. ,,Hans Smits heeft broddelwerk afgeleverd en gaf er blijk van totaal geen politieke antenne te hebben.’’
    Noordhollands Dagblad

Het is al jaren een ongelooflijke bende in de politiek. Een bende die niets meer te maken heeft met "democratie", al zullen hele volksstammen VVD, PvdA, CU, D'66, GL en CDA'ers dat nooit toegeven.

Je kunt zeker in de provincie alleen VVD, CDA, PvdA en D66 hiervan beschuldigen, want naar alle oppositiepartijen hebben zij al jaren niet geluisterd. Democratie. Me hoela.