Riolering kan voor miljoenen minder door betere afstemming tussen gemeenten en waterschap

• vrijdag 29 maart 2019
  • Categorie:

• Petten - Samenwerking tussen gemeenten en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier bij onderhoud en vernieuwing van riolering en waterzuivering bespaart jaarlijks bijna dertig miljoen euro. Dit bedrag zal nog verder oplopen, verwacht het waterschap.
    Ed Dekker 29-3-2019
    De enorme besparing is vooral te danken aan betere afstemming van werkzaamheden, stelt waterschapsbestuurder Ruud Maarschall uit Petten. ,,Niet meer de straat openbreken voor werkzaamheden van de één en drie maanden later opnieuw voor de ander.”
    Hoogheemraadschap en de 28 gemeenten in zijn werkgebied - Noord-Holland boven het IJ - werken de laatste jaren nauw samen. Ook waterleidingbedrijf PWN is daarbij betrokken. Het gaat om al het leidingwerk. Ook worden experts en kennis uitgewisseld.

Slim

Maarschall: ,,Zo leren partijen dat na de economische levensduur riolering niet automatisch hoeft te worden vervangen. Deels vernieuwing of een binnenwand aanbrengen kan ook voldoende zijn. Je moet slim gebruik maken van elkaar en van nieuwe technische mogelijkheden, zoals robotinspecties.”
    De miljoenenwinst blijkt uit nieuwe cijfers van HHNK. Vanaf 2019 wordt elk jaar dertig miljoen minder uitgegeven aan ’leidingwerk’ dan in 2010 werd voorzien. De 28 gemeenten zijn goed voor zestig procent van de besparing. Het aandeel van het waterschap is dertig procent, van PWN tien procent. HHNK steekt jaarlijks tachtig miljoen euro in riolering en waterzuivering. Het geeft jaarlijks totaal 230 miljoen uit.

’Gekke dingen’

Dankzij de samenwerking kwamen volgens Maarschall ’gekke dingen’ boven water. ,,Eén gemeente bleek dertig procent meer rioolleidingen te hebben dan in de boeken stond. Ik zeg niet welke.”
    Burgers gaan niet minder waterschapsbelasting betalen. ,,Mede door de besparing is ons tarief onder het landelijk gemiddelde.” Door samenwerking bij de aanleg van glasvezel en warmtenetten ziet Maarschall de besparing verder stijgen.

Noordhollands Dagblad

Ik weet meer