Commentaar: politieke beloftes over extra treinstation mogen niks kosten

• zaterdag 2 maart 2019
  • Categorie: , ,
  • De politiek in Hollands Kroon en Schagen ontspoord? Dat lijkt te sterk uitgedrukt. Maar een kans gemist? Daar heeft het optreden van beide gemeenteraden over een extra NS-station tussen Schagen en Heerhugowaard veel van weg.
    Ed Dekker 1-3-2019
    Eerst Hollands Kroon. Daar kreeg de discussie in de raadsvergadering deze week een verrassende wending. Met een teleurstellende afloop. Wel vooraf je tanden laten zien, maar als het erop aan komt niet bijten. Deze vergelijking bleef hangen na het debat.

Stoer

In de aanloop naar de raad van afgelopen donderdag lieten de meeste fracties stoer weten een motie van de PvdA te steunen. De sociaal-democraten wreven in hun handen. Eindelijk een opdracht aan het college van b en w die heel breed bijval krijgt. Zeldzaam, zo’n eensgezindheid in politiek Hollands Kroon.
    Hup, aan de slag met een onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorstation bij Zijdewind. Dat pakte echter anders uit. De PvdA en alle mede-indieners van de motie gingen door de knieƫn na een toezegging van VVD-wethouder Theo Meskers.

Uit handen

Meskers beloofde eerst na te gaan of een echt onderzoek zin heeft. Niks daadkracht, niks met de figuurlijke vuist op tafel, niks in handen om de wethouder later eventueel de oren te wassen. Met het intrekken van de motie gaf de raad de regie uit handen.
    In Schagen vrijwel hetzelfde verhaal, een week eerder. Met dit verschil dat de fracties van te voren minder hoog van de toorn bliezen. Maar ook daar liet de politiek zich het heft uit handen nemen. Nota bene door wethouder Hans Heddes die daarmee zijn eigen partij in de kou liet staan. Ook in Schagen kwam het initiatief voor een motie van de PvdA.

Vrijblijvend

Een paar telefoontjes met de NS en ProRail, daar zal zo’n vrijblijvende toezegging van de beide wethouders op neer komen.
    Helemaal gek is de handelwijze van het CDA in Schagen. In verkiezingsprogramma’s beloven zich sterk te maken voor zo’n extra station, in de raad tegen een onderzoek naar de haalbaarheid stemmen. Hoezo geloofwaardig?

Dood spoor

Eerst weten of enkele tienduizenden euro’s voor een onderzoek zin heeft, dat is het credo bij de christen-democraten. Met zo’n vage tussenstap is er weinig voor nodig om op dood spoor te raken.
    Sommige beloftes mogen in de politiek niks kosten.
    ED DEKKER

Noordhollands Dagblad