Presentatie rapport “De Kosten van het Energieakkoord”

• zondag 10 februari 2019
  • Categorie:
  • Met enige trots kondigt Stichting Milieu, Wetenschap & Beleid de publicatie aan van het rapport “De Kosten van het Energieakkoord”.

Presentatie rapport “De Kosten van het Energieakkoord”

Datum: Woensdag 13 februari, 13.00 – 17.00

Locatie: KIVI grote zaal, Prinsessegracht 23, Den Haag

Aanmelden: persoonlijk via info@mwenb.nl

Met enige trots kondigt Stichting Milieu, Wetenschap & Beleid de publicatie aan van het rapport “De Kosten van het Energieakkoord”. Aan de basis van dit rapport ligt een rekenmodel dat ontwikkeld is (in de periode 2014-2017) door de ingenieursbureaus Process Design Center en BreedofBuilds. Het is de eerste serieuze poging om de totale kosten van het Energieakkoord (dus over de hele looptijd tot 2038) in kaart te brengen.

Een van de hoofdconclusies van het rapport is dat het Energieakkoord in totaal 107 miljard euro gaat kosten, ongeveer zes keer zoveel als toenmalig minister Kamp van EZ in 2013 aan de Tweede Kamer meldde. Het rapport schat de kosten van het Energieakkoord alleen al op bijna 7 miljard in 2020, ofwel zo’n 1600 euro per vierpersoonsgezin.

De kosten van het Klimaatakkoord, dat momenteel wordt doorgerekend door het PBL en het CPB, komen bovenop de kosten van het Energieakkoord.
    De voorlopige 3-4 miljard per jaar in 2030 voor het Klimaatakkoord, waarover nu steeds wordt gesproken, is dan ook zeker een onderschatting van de totale kosten van het klimaat- en energiebeleid in dat jaar: daar komt volgens de spreadsheet in 2030 nog bijna 4 miljard bij van het Energieakkoord.

Het rapport zal in ontvangst worden genomen door Frits Bolkestein (VVD), na een toelichting door de auteurs en de makers van het rekenmodel.

Tevens zal trendwatcher Adjiedj Bakas op de voor hem bekende en humoristische wijze commentaar geven op de trends rond klimaat en energie.
    Er is na afloop ruim tijd voor interviews met de onderzoekers, auteurs en commentatoren.

Rapport en onderliggende spreadsheet kunnen op 13 februari gedownload worden via energietransitie.net

Programma - KIVI grote zaal

13.00u Inloop met thee en koffie

13.30u Welkom en inleiding