Meer ruimte voor wonen op vakantieparken in Hollands Kroon

• dinsdag 5 februari 2019
  • Hollands Kroon - Anna PaulownaIn de gemeente Hollands Kroon kan op vakantieparken meer ruimte komen voor permanent wonen.
    Mike Deutekom 5-2-2019

In totaal zijn er negentien vakantieparken en een aantal losse vakantiebungalows binnen de gemeente.
    Burgemeester en wethouders willen dat het in bepaalde gevallen mogelijk wordt om recreatiewoningen te bestemmen voor permanente bewoning. Dit kan alleen als het hele park meedoet: het kan volgens het bestuur van Hollands Kroon niet zo zijn dat in de ene vakantiebungalow permanent gewoond wordt, terwijl het huis er naast nog steeds aan toeristen wordt verhuurd.
    Een andere voorwaarde om permanente bewoning mogelijk te maken is dat de woningen voldoen aan het bouwbesluit, waarin landelijke regels staan over zaken als veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid. Wanneer het gebruik verandert naar wonen gelden daar specifieke eisen voor, legt wethouder Theo Groot uit. ,,Een stacaravan voldoet bijvoorbeeld niet aan die eisen. Die zou dan plaats moeten maken voor een woning.’’

Voorzieningen

Ook houdt het college een slag om de arm wat betreft de locaties waar permanent wonen wordt toegestaan. ,,Het moet planologisch ook passen’’, aldus Groot. ,,Daar komt bovendien bij dat het terrein waarop de huisjes staan vaak in particulier bezit is. Dat betekent dat voorzieningen als riolering, verlichting en dergelijke ook op verantwoordelijkheid van de eigenaar is aangelegd. De gemeente gaat dat ook niet overnemen als er besloten wordt om de bestemming van een park te veranderen van recreatie naar wonen.’’
    Als het plan doorgaat zal er hoe dan ook meer moeten worden gecontroleerd door de gemeente, erkent de wethouder. ,,Dat klopt. Op de parken met een recreatieve bestemming mag dan ook echt niet permanent gewoond worden. Al zijn er in het verleden door de verschillende individuele gemeenten wel gedoogbeschikkingen afgegeven, waarmee mensen tot hun dood ergens mogen blijven wonen.’’
    Meer bewoning op vakantieparken toestaan is een middel om de woningnood tegen te gaan. Er wordt al in andere gemeenten mee gewerkt, aldus burgemeester en wethouders van Hollands Kroon. Ze staken onder meer hun licht op bij de gemeente Oldebroek (Gelderland). Ook buurgemeente Medemblik is om advies gevraagd. ,,Oldebroek heeft kaders voor het permanent wonen in een recreatiewoning al vastgesteld. Medemblik nog niet, maar is verder in het proces’’, aldus Hollands Kroon.
    De gemeenteraad heeft straks het laatste woord over het al dan niet toestaan van permanente bewoning. ,,We hebben kaders aangegeven waarin het volgens ons als college mogelijk is’’, legt Groot uit. ,,Maar het kan best zijn dat de gemeenteraad dat anders ziet.’’
    Het voorstel van het college ligt zes weken ter inzage. In april wordt er een ’beeldvormende bijeenkomst’ gehouden voordat de gemeenteraad later die maand een besluit neemt.
    Noordhollands Dagblad