Mannen domineren kieslijsten

• woensdag 13 februari 2019
  • Amsterdam - De kandidatenlijstcn voor de provinciale Statenverkiezingen in Noord-Holland worden als vanouds gedomineerd door mannen.

Roel van Leeuwen 13-2-2019

Net als in 2015 is slechts een derde van de kandidaten vrouw.

Enkele maanden geleden hield de Statenfractie van de PvdA nog een hartstochtelijk  pleidooi voor de komst van een vrouwelijke opvolgers van toenmalig commissaris van de Koning Johan Remkes Het Het werd Arthur van Dijk en de PvdA heeft zelf als lijsttrekker Adnan Tekin naar voren geschoven als lijsttrekker, een man dus.

Drie vrouwen

Er zijn uitzonderingen. Bij D66 worden de eerste drie plaatsen ingevuld door vrouwen, met Ilse Zaal als lijsttrekker. En bij de Partij voor de Dieren is gekozen voor een gelijk aantal mannen en vrouwen op de lijst. De lijst van nieuwkomer Nida wordt gedomineerd door vrouwen (80 procent, vier van de in totaal 5 kandidaten zijn vrouw).

De Ouderenpartijen laten een heel ander beeld zien. De combinatie 50 Plus/Partij voor de ouderen wordt weliswaar aangevoerd door een vrouw, maar 85 procent van de kandidaten is mannelijk, terwijl dat percentage bij de Ouderenpartij Noord-Holland (81 procent) niet veel lager is. Bij Forum voor democratie is 86 procent man. Ook bij deVVD (72,4 procent), de PVV (73,3 pro cent), D66 (65,2 procent), de PvdA (66,7) en het CDA (62 procent) zijn de mannen veruit in de meerderheid.

Eerste tien

Als wordt gekeken naar de eerste tien personen op de kandidatenlijsten dan is het beeld wat genuanceerder. Bij D66, SP en CDA komt de verhouding tussen mannen en vrouwen dan uit op 50 procent. Bij de VVD en de PvdA is dan 60 procent man. Bij GroenLinks staan op de eerste tien plaatsen zes vrouwen.

De vijftien deelnemende partijen hebben in totaal 440 kandidaten voorgedragen voor de 55 zetels die er in Noord-Holland zijn te verdelen. Bij de vorige Statenverkiezingen waren er nog 460 kandidaten.

Bescheiden

Vooral de VVD - op dit moment de grootste fractie in de Staten van Noord-Holland - stelt zich bescheiden op met slechts 29 kandidaten. Het CDA en de ChristenUnie hebben maar liefst vijftig kandidaten op de lijst staan. Terwijl de kiezer bij D66 kan kiezen uit 40 kandidaten. Andere partijen hadden kennelijk meer moeite om voldoende geschikte kandidaten te vinden. Zo doet de PVV het met vijftien kandidaten, terwijl nieuwkomer Nida in totaal slechts vijf personen op de kandidatenlijst heeft staan.

Amsterdam is als vanouds  hofleverancier van de kandidatenlijst. Dit jaar zijn 140 van de 440 kandidaten woonachtig in Amsterdam. Provinciehoofdstad Haarlem volgt met twintig kandidaten op zeergrote afstand van de Nederlandse hoofdstad, Daarna komen Zaandam (14), Heerhugowaard (10) en Alkmaar (9).

De Ouderenpartij Noord-Holland heeft geen enkele Amsterdammer op de lijst staan. Daarentegen komt de helft van de kandidaten van de partij voor de Dieren uit Amsterdam. En bij GroenLinks gaat het om negentien van de 33 kandidaten.

Bij de PVV is een vijfde van de kandidaten - inclusief lijsttrekker Marco Deen - afkomstig uit Zandvoort. De SP levert opvallend veel kandidaten uit Enkhuizen (5) en Purmerend (4). Forum voor Democratie en Denk hebben hun nationale partijtoppers onderaan de lijst gezet. Nu woont Therry Baudet nog in Amsterdam. Maar de kamerleden Faris Azakan en Tunhan Kuzu wonen respectievelijk in Culemborg en Rotterdam.

De Provinciale Statenverkiezingen zijn  op 20 maart Vandaag gaat de campagne officieel van start. De lijsttrekkers van de deelnemende partijen zullen tijdens een bijeenkomst op het provinciehuis de stemwijzer invullen.

Noordhollands Dagblad