Grote steun in raad voor strijd nieuwbouw in Schagerbrug

• dinsdag 19 februari 2019
  • Categorie: , , , ,
  • Schagen - In overgrote meerderheid staat de gemeenteraad van Schagen achter het college van b en w om toch door te gaan met het omstreden nieuwbouwplan Buitenvaert in Schagerbrug.
    Ed Dekker  19-2-2019

Dinsdagavond gingen 22 raadsleden akkoord met het bestemmingsplan voor veertig woningen langs de Schagerweg. Er waren vier tegenstemmers.
    SP, D66, Duurzaam Schagen en PvdA’er Jan Schrijver kunnen zich niet vinden in de weg die B en W willen inslaan.
    Zij vinden dat wethouder Jelle Beemsterboer (CDA) van ruimtelijke ordening en volkshuisvesting met nieuwbouw in Schagerbrug zich moet richten op het vroegere B-veld van voetbalvereniging Vesdo en eventueel op de locatie Schagerbrug-Noord langs het kanaal De Stolpen-Kolhorn.
    Met het vaststellen van het bestemmingsplan gaat de gemeente definitief de strijd aan met de provincie. Deze confrontatie kan uitmonden in de gang naar de rechter. De ene overheid in de rechtbank tegen de andere, dat is nieuw voor Schagen.

’Machtspolitiek’

,,Dit is pure machtspolitiek”, betoogde Friso Teerink van Duurzaam Schagen. ,,Wie maakt hier de dienst uit, daar draait het om in deze slepende kwestie. Een heilloze weg.”
    De provincie staat Buitenvaert niet toe. Keer op keer wijst ’Haarlem’ op de predicaten ’weidevogelleefgebied’ en ’bollenconcentratiegebied’ en piekert er niet over om te tornen aan deze beschermende status voor de locatie.

Onzeker

Als de provincie voet bij stuk houdt en het bestemmingsplan afkeurt, stapt Schagen naar de rechter. ,,Dan wacht ons een landurige juridische procedure waarvan de uitkomst zeer onzeker is”, stelde Frans Jansen van D66.
    Wethouder Beemsterboer verwacht een andere politieke wind bij de provincie na de statenverkiezingen van 20 maart. ,,Ik hoop dat we niet eens naar de rechter hoeven. Mocht dat toch nodig zijn, dan zie ik de procedure met vertrouwen tegemoet.”

Compensatie

Dit optimisme baseert Beemsterboer vooral op de afwijzing van de provincie van enige Schager compensatie, zo bleek gisteravond. Die compensatie bestond uit geld of vogelland elders.
    Beide keren werd het aanbod van tafel geveegd. ,,Terwijl de provincie wel een compensatieregeling kent”, benadrukte de wethouder.

Advocatenkantoor

Achter de schermen lijkt Schagen zich al voor te bereiden op een stevig juridisch gevecht met de provincie. Speciaal voor Buitenvaert heeft de gemeente een groot advocatenkantoor ingehuurd.
    Dat produceerde al een antwoord van zestien pagina’s op één schriftelijke vraag van D66.

130 gegadigden

Extra aangespoord door moties van SP en D66 onderzoekt het college ook nieuwbouw bij Vesdo. Beemsterboer: ,,Daar staan we nog maar aan het begin van de rit. En deze locatie is kleiner.”
    De wethouder wees op de grote behoefte aan nieuwbouw in Schagerbrug. ,,Voor die veertig woningen zijn er 130 gegadigden.”

Noordhollands Dagblad

Het opgeven van goede landbouwgrond door het cda? Ach ja, het is verkiezingstijd.

Bollenconcentratiegebied? Wie gaat er nu wonen in gebied waar de gifspuit koning is?