Geen knap onderkomen? Dan kiest arbeidsmigrant straks voor Duitsland of Denemarken

• dinsdag 26 februari 2019
  • Schagen - Aan goede huisvesting van buitenlandse seizoensarbeiders moet de komende tijd veel aandacht worden geschonken. Als er voor de arbeiders geen goed verblijf is kiezen ze er wellicht voor om in andere landen te gaan werken.
    Marten Visser 25-2-2019
    Werkgevers in Nederland moeten voor hun tijdelijk personeel steeds meer concurreren met bedrijven in landen als Denemarken en Duitsland waar ook veel werk is. Zijn de voorwaarden daar beter, dan laten de arbeiders Nederland links liggen. Dat bleek gisteravond tijdens een bijeenkomst over de huisvesting van arbeidsmigranten van de gemeenteraad van Schagen.
    De tijden dat Polen massaal aan het werk wilden in de tomatenkassen, de boerenschuren of de distributiecentra is voorbij, zo meldde Martijn van de Berg, leliekweker in ’t Zand en voorzitter van de afdeling Noord van landbouworganisatie LTO. ,,We hebben doktoren en chirurgen uit Polen aan de lopende band gehad. Die konden bij ons meer verdienen dan in eigen land. Dat is niet meer zo. De werkloosheid in Nederland is nu hoger dan die in Polen.’’ En dus gaan er de komende tijd steeds meer Roemenen deze kant op, voorspelt Van de Berg. Hij sluit zelfs niet uit dat mensen uit Azië worden ingevlogen. De verwachting is dat het aantal arbeidsmigranten de komende jaren alleen maar gaat groeien. Ook in winkelbedrijven en de zorg worden steeds meer arbeidsmigranten ingezet. En dus moeten er ook meer huizen komen.
    Uitzendorganisatie Mondial heeft momenteel vier- tot vijfhonderd man aan het werk voor diverse opdrachtgevers, vertelde directeur Ard van Diepen. ,,Het zouden er een keer zoveel kunnen zijn.’’ Het obstakel: woonruimte. Van Diepen pleit voor goede, grootschalige, wooncomplexen waar tweehonderd mensen onderdak kunnen krijgen. Dat werkt volgens hem beter dan her en der verspreid een woning kopen om daar Polen in onder te brengen.
    Maar vind maar eens een plek voor zo’n groot complex: vrijwel elk plan stuit op breed verzet van omwonenden. Van Diepens boodschap aan de politiek: toon lef, maak grootschalige wooncomplexen mogelijk. ,,Liefst aan de rand van de dorpen.’’ En zo’n complex moet dan alle hedendaagse voorzieningen hebben, zegt Van Diepen. ,,Want buitenlandse arbeiders willen ook steeds meer luxe.’’
    Noordhollands Dagblad