Extra steun voor extra NS-station tussen Schagen en Heerhugowaard

• maandag 25 februari 2019
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Hollands Kroon steunt van harte een onderzoek naar een spoorstation bij Zijdewind. Bijna alle fracties stemmen donderdag tijdens de raadsvergadering in met een motie van de PvdA.
    Ed Dekker 25-2-2019

Met dit te verwachten besluit gaat Hollands Kroon verder dan Schagen.
    De buurgemeente besloot vorige week tot een voorzichtige aanpak. Daar zal eerst worden beoordeeld of een grondig haalbaarheidsonderzoek zin heeft. ,,Met de motie geeft onze gemeente een krachtig signaal af”, zegt raadslid Alexander Bügel van Onafhankelijk Hollands Kroon. ,,Namelijk het signaal dat de Kop van Noord-Holland snakt naar verbetering van het openbaar vervoer. Dat is verder verslechterd na de verschraling vorig jaar van het openbaar busvervoer in de regio. Het is nu dramatisch.”
    Senioren Hollands Kroon staat vierkant achter de motie van PvdA’er Sylvia Buczynski. ,,Een extra station tussen Schagen en Heerhugowaard had er al veertig jaar geleden moeten komen”, stelt Jip Pankras van Senioren. ,,Met zo’n halte eerder was de ontvolking van jongeren in de Noordkop minder groot geweest, daarvan zijn wij overtuigd. Vanwege de slechte vervoersvoorzieningen trekken nu velen richting studie en werk.”

Realistisch?

CDA-voorman Sjaak Vriend laat zich minder stellig uit, maar ook zijn partij staat achter de motie. ,,Een onderzoek kan nooit kwaad. Wie weet wat er uit voortkomt. Het is de vraag hoe realistisch een nieuw station is. Maar die vraag is in dit stadium minder belangrijk.”
    D66 noemt de motie ’sympathiek’, maar wil het liefst een breed onderzoek naar betere vervoersmogelijkheden in de Kop van Noord-Holland. Liesbeth Vlietstra: ,,Je kunt denken aan allerlei vormen van mobiliteit. Zoals het stimuleren van deelauto’s. Pak een onderzoek in één keer goed aan, dat heeft onze voorkeur. Wij zien liever niet dat er nu één onderdeel wordt uitgepikt.”

VVD tegen

Als enige fractie kondigt de VVD aan tegen te stemmen. Fractievoorzitter Erik Annaert: ,,Een logische aanpak is voor ons de Schager volgorde. Kijk eerst of het zin heeft geld te stoppen in een stevig onderzoek. Wacht eerst af waarmee de wethouder van Schagen komt en beslis dan verder.”
    Schager PvdA-raadslid Marjan Leijen is teleurgesteld in het afzwakken van haar motie vorige week. ,,Het gebrekkige openbaar vervoer in de regio vereist een daadkrachtige aanpak. Ik ben blij dat Hollands Kroon daarvoor kiest. Onze fractie in Provinciale Staten gaat ook zijn invloed aanwenden bij Pro Rail.”

Ambitie

Leijen wijst op uitspraken van Pro Rail over de haalbaarheid van een nieuw station. Om iets te bereiken, moet een regio allereerst ambitie tonen, benadrukte een woordvoerder vorige week. ,,De noodzaak om je samen sterk te maken is groot”, aldus Leijen. Met brieven en inspreken op raadsvergaderingen bracht student Wouter Snik uit Winkel het onderwerp in beweging. Leijen: ,,Verbeteringen worden al lang gewenst. Zijn acties zijn een mooie aanleiding om in actie te komen.”
    Door de huidige dienstregeling van Connexxion sneuvelden er zeventien bushaltes in de regio. Buczynski: ,,De belbus is fantastisch. Maar je moet een dag eerder reserveren en je moet lid zijn. Voor velen werkt dat niet, zeker niet bij spontane wensen. Een extra station is een enorme verbetering voor de regio. Denk ook aan voordelen als minder CO2-uitstoot. En woonkernen binnen een straal van minder dan tien kilometer zijn stevig gegroeid.”

Zeldzaam

Nauwelijks vertoond, de afgelopen jaren in Hollands Kroon. Een motie van de oppositie die vrijwel unaniem wordt gesteund. Dat zal dus donderdag gebeuren met de stationsmotie van de PvdA.

Noordhollands Dagblad

Ach ja, verkiezingstijd.

Sam Kooy zei

Is aan de Provincie - de beruchte Elisabeth Post - om daar iets aan te doen. Realisme: stop in Schagen en 2 minuten wederom stop bij Zijdewind ? De bedenker moet wakker worden en zich toeleggen op betere busverbindingen ! Dus: op naar Elisabeth hetgeen een zware kluif wordt. Zij werd door haar houding immers ook niet in het Gooi gepruimd ! En .... kreeg een schop onder haar kont !