Alle opties open voor ongebruikte Kooyhaven

• zaterdag 19 januari 2019
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - Geen mogelijkheid moet onbenut gelaten worden om leven in Kooyhaven te blazen, vindt raadsfractie Beter voor Den Helder.
    Arie Booy 19-1-2019

D66 ziet brood in het plan van de binnenvaart om er een overslagcentrum voor vracht te maken.
    Die reacties komen los naar aanleiding van het actieplan van belangenvereniging Schuttevaer voor de binnenschippers. Een van de speerpunten is het maken van een overslagcentrum voor vracht in de nieuwe Kooyhaven.
    ,,Een uitstekend plan”, zegt D66-raadslid Frans Klut. ,,Er is ook sprake van geweest in het provinciaal initiatiefvoorstel van onze partij voor transport over water, waar ik aan heb meegewerkt.”
    De Kooyhaven kwam in maart 2017 gereed voor gebruik. De kade is nog steeds leeg.

Onderzoek

VVD-wethouder Kees Visser wil binnenkort op de suggesties voor het gebruik van de insteekhaven aan het Noorhollands Kanaal bij Breezand terugkomen. ,,Er zijn inderdaad zaken in onderzoek. We gaan snel de gemeenteraad hierover informeren.”
    Raadslid Carlo Assorgia van Beter voor Den Helder is daar benieuwd naar. ,,Wat de Kooyhaven betreft moeten we gewoon zoveel mogelijk ’out of the box’ denken. Dus geen mogelijkheid onbenut laten”, zegt de fractievoorzitter.

Huisvesting

Assorgia: ,,Overslag, maar ook toerisme, binnenvaart en huisvestingsmogelijkheden dienen onderwerp van onderzoek te zijn voor de toekomst van Kooyhaven.”
    Havendirecteur Jacoba Bolderheij meent dat Port of Den Helder op de langere termijn kans maakt op een logistieke regionale rol. ,,De kortere termijn is minder zeker. Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft in onze opdracht ladingstromen in de regio onderzocht.”

Te klein

Bolderheij: ,,Het doel was de stromen die nu over de weg gaan naar het zuiden (en visa versa) in beeld te brengen en te bekijken of er potentie is om deze te verleggen van de weg naar water. Uit dit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid beschikbare lading te klein is om een optimale business case te realiseren om die stromen van de weg af te halen, te bundelen op Kooyhaven en vandaar uit op een schip te vervoeren.”
    ,,Een eerder onderzoek leverde dat beeld ook op. Het nieuwe onderzoek is echter nog niet helemaal afgerond”, zegt Bolderheij.
    ’Wegen om te bevaren’ was de titel van het D66-voorstel waar Klut dertien jaar geleden aan meewerkte. Klut: ,,Dat voorstel werd door Provinciale Staten aangenomen. Maar er is verder niets mee gedaan. Daarom was ik blij verrast met het idee voor Kooyhaven.”

Noordhollands Dagblad

De onderzeeër die eerst in Den Helder lag, nu in A'dam en daar weg moet, zou een mooie optie zijn om er neer te leggen. Zet de tekst "LEEG" maar op de zijkant met een foto van projectontwikkelaar Meskers erbij. De markt vraagt en biedt aan. Als er een markt voor was, waarom is die vanuit de vraag kant nog niet ontwikkeld? Politici die ten bate van zich zelf met allerlei projecten op de proppen komen om de economie aan te jagen, met steeds dezelfde argumenten zoals werkgelegenheid die kosten de gemeenschap heel erg veel geld, en zelden wordt er iets gerealiseerd dat echt werkgelegenheid oplevert. Anno 2019 zijn overheden en de poppetjes die daar hun toneelstuk uitvoeren volstrekt overbodig geworden. Op naar een nieuw systeem ten bate van mensen.

Werkgelegenheid moet aan de markt overgelaten worden, zodra de politiek zich er mee gaat bemoeien gaat het fout en kost het de burgers scheppen met geld.
    Narcisten zoals Meskers en Groot zijn er helaas prima voorbeelden van.

Sam Kooy zei

Meskers trekt zich van welk commentaar dan ook, niets van de situatie en het voor 100% verspilde geld etc., etc., etc., iets aan. onderliggende gedachte ? Ja: je hoort hem niet meer. Was in zijn vorige ambtstermijn ? Ik heb in mijn leven nog niet zo'n misbaksel van een wethouder meegemaakt. U wél ?

Er is in Hollands Kroon veel te veel werkgelegenheid. Waar moeten al die mensen worden gehuisvest? Daar is geen plaats voor.

@anoniem 3, werkgelegenheid bestaat uit banen voor inwoners uit de regio. Goedkope buitenlandse arbeidskrachten vallen niet onder werkgelegenheid, dat is meer een staaltje van de VOC mentaliteit laten voortbestaan.