Fracties: Polenhotel tussen Nieuwe Niedorp en ’t Veld te groot

• zondag 30 december 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Vrijwel alle raadsfracties wijzen een Polenhotel voor tweehonderd arbeidsmigranten tussen Nieuwe Niedorp en ’t Veld af. Zo’n groot complex hoort thuis op een bedrijventerrein, vinden de meeste politieke partijen in Hollands Kroon. Dit blijkt uit onderzoek van deze krant.
    Ed Dekker  30-12-2018
    Ook de coalitiepartijen noemen het plan van uitzendbureau Agro Star uit ’t Veld ’te grootschalig voor het buitengebied’, op het CDA (vijf zetels) na. Fractievoorzitter Sjaak Vriend van de christen-democraten heeft ’twijfels’, maar wil eerst meer informatie over beheer, recreatieve voorzieningen en te verwachten extra drukte op smalle polderwegen.

Geen druk

Op een bedrijventerrein als Agriport bij Middenmeer kunnen grote groepen tijdelijke werknemers beter worden gefaciliteerd, stelt Jip Pankras van Senioren Hollands Kroon (zeven zetels). ,,Op zo’n locatie is er bovendien geen druk op een woongemeenschap.”
    Erik Annaert van andere coalitiepartij VVD (vijf zetels) wijst op een vergelijkbaar complex op bedrijventerrein Robbenplaat in Wieringerwerf. Daar wonen arbeidsmigranten in het vroegere pand van Driessen. ,,Dat gaat prima.”

Verdubbelen

Onafhankelijk Hollands Kroon (drie zetels) is bereid om het aantal buitenlanders op het eigen erf bij een agrarisch bedrijf te verdubbelen tot tachtig. ,,Maar tweehonderd personen op één plek op het platteland is te veel”, reageert Alexander Bügel.
    Ook D66, PvdA, GroenLinks (alle twee zetels), ChristenUnie, Lada en Anders! (alle een zetel) hebben bedenkingen. Ruim vijftig gezinnen uit Nieuwe Niedorp en ’t Veld hebben bezwaren tegen het plan. Zij vrezen vooral extra verkeersdrukte.

Vragen PVV

Gemeenten, provincie en bedrijfsleven moeten alles in het werk stellen om werklozen een plek te geven bij agrarische bedrijven om arbeidsmigranten overbodig te maken. Dit stelt de statenfractie van PVV (zes zetels).
    PVV heeft Gedeputeerde Staten vragen gesteld over het plan voor het Polenhotel. De partij verzet zich tegen de bouw van een wooncomplex voor tweehonderd buitenlands werknemers op de plek van een oude boerderij aan de Westerweg.

Woonruimte

Vrijgekomen agrarische opstallen moeten ten goede komen aan woningbouw, aldus de PVV. ’Zo kunnen Noord-Hollanders die al jaren woonruimte zoeken onderdak krijgen’, schrijven statenleden Nick Kaptheijns en Joost van Hooff.
    De provinciale politici geven niet aan hoe werklozen er toe kunnen worden aangezet om het werk van Polen, Roemenen en andere buitenlandse arbeidskrachten in de agrarische sector over te nemen.
    Ook wil de PVV weten op welke manier de provincie is betrokken bij het project in Hollands Kroon.
    Noordhollands Dagblad