Dorpen wantrouwen windmolenplannen van provincie Groningen

• donderdag 13 december 2018
  • Groningen - De DorpenAlliantie wantrouwt de provincie Groningen, die met inwoners wil praten over de condities waaronder meer windparken worden gebouwd.

Johan de Veer 13-1-2-2018
    ,,Nu niet dus. Niet op deze manier’’, zegt Bernard Stikfort van de DorpenAlliantie Oost-Groningen. Hij stelt dat geen enkele initiatiefnemer van een windpark ooit het initiatief heeft genomen om met de inwoners of dorpsverenigingen in gesprek te gaan.

Afgescheept met een wipkip

,,De windboeren en initiatiefnemers zien het schip met geld bijna letterlijk binnenlopen, de ruimen gevuld met SDE-subsidie, die u en ik betalen bovenop onze energierekening.’’
    Volgens Stikfort is keer op keer aangegeven dat niet op deze manier valt te praten over participatie en compensatie voor de exploitatie van grote windparken. ,,Inwoners van Groningen en Drenthe worden afgescheept met de spreekwoordelijke wipkip bij het dorpshuis.’’

Verbijsterd

De DorpenAlliantie in Oost-Groningen is een samenwerking van dorpsraden, dorpsverenigingen, dorpenbeheerteams en stichting Oldambt Windmolenvrij in Midden-Groningen, Veendam en Oldambt.
    Woedend is de DorpenAlliantie op D66 in Provinciale Staten. De partij wil gemeenten die niet willen meewerken aan de aanleg van grote windparken aanpakken. D66-fractievoorzitter Henri Schijf zei in een Statendebat: ,,Gemeenten moeten het voortouw nemen bij de groei van windparken. Gemeenten die dat niet doen moeten door de provincie onder druk worden gezet.’’
    De DorpenAlliantie is verbijsterd. ,,Waarom moet alleen al Groningen bijna vijftien procent van de landelijke 6000 megawatt voor haar rekening nemen, terwijl op de eerste en tweede Maasvlakte een paar zielige windturbines draaien?’’

Stemadvies voor verkiezingen

De DorpenAlliantie is niet vies van een stemadvies voor de Provinciale Statenverkiezingen in maart. ,,Ik smeek u, blijf alstublieft niet thuis maar maak gebruik van uw stemrecht. Laten we ervoor zorgen dat het door het Groningse studentenkorps in het zadel geholpen partijen als GroenLinks en D66 voorgoed uit het provinciebestuur verdwijnen’’, zegt Stikfort.
    De DorpenAlliantie ziet zichzelf niet als actiegroep, maar voelt zich genoodzaakt de banden met Tegenwind N33 en Tegenwind Veenkoloniën aan te halen om elkaar te versterken.
    DvhN

Eerdaags allemaal droog brood want de belastingen zijn binnenkort niet meer op te brengen, immers de rijken worden rijker en de rest moet krom liggen om de rijken rijker te maken.

Was dat ook niet het geval in de Middeleeuwen? Er is niets veranderd.