Commentaar: Keuring van eigen vlees

• zaterdag 1 december 2018
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - Hoe zorg je ervoor dat negatief nieuws blijft doorzeuren waardoor je organisatie en stad schade oplopen?
    Delano Weltevreden 1-12-2018

Burgemeester en wethouders van Den Helder hebben de handleiding.
    Er komt maar geen eind aan het gedoe om de leges van de dakrenovaties in De Schooten. Woningstichting gaf te lage bouwkosten op en betaalde tienduizenden euro’s aan leges te weinig. Er kwam geen onafhankelijk onderzoek naar de manier waarop grote bouwprojecten worden beoordeeld, maar een intern onderzoek van het type keuring van je eigen vlees. College en raad namen daar genoegen mee.
    Als je wilt weten of er bij de beoordeling van bouwaanvragen fouten zijn gemaakt waardoor de gemeente grote legesbedragen is misgelopen, moet je grote bouwaanvragen onder de loep leggen. Niet het verzoek om een iep te mogen kappen (leges 39,95 euro), brandveiligheidsmaatregelen te mogen nemen (leges 123,40 euro), of een berging te mogen bouwen (leges 483,10 euro). Die bedragen zijn peanuts.
    De gemeenteraad is aan zet. Wie nieuwe politiek en transparantie belooft, moet niet bang zijn voor een onafhankelijk extern onderzoek. Het imago van Den Helder verbeter je door de goede dingen te doen. Niet door het invoeren van een nieuw logo en een nieuwe huisstijl.

Noordhollands Dagblad