'Treurnis’ na stop samenwerking

• donderdag 29 november 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Het stopzetten van de samenwerking tussen de gemeenten Hollands Kroon en Schagen in het Centraal Orgaan Wijkteams, Werk en Inkomen (COWWI) door Hollands Kroon is te betreuren.
    Mike Deutekom 29-11-2018

Dat vinden de oppositiepartijen GroenLinks, ChristenUnie en Lada in de gemeenteraad van de laatst genoemde gemeente.
    De drie fracties dienden donderdagavond een ’motie van treurnis’ in, waarin staat dat het te betreuren valt dat het COWWI door het handelen van Hollands Kroon geen reële kans van slagen heeft gehad. Ook betreuren de partijen dat het college van Hollands Kroon ’eenzijdig en voorbarig’ de deelname aan het COWWI heeft opgezegd en dat er in het project COWWI miljoenen aan gemeenschapsgeld zijn verspild.
    De motie kreeg geen meerderheid in de raad, in tegenstelling tot het raadsvoorstel, waarmee werd besloten de aanbevelingen van het rapport over het mislukken van de bestuurlijke samenwerking over te nemen.
    Want dat er wat mis is gegaan, daar is iedereen het over eens. De toetsingskamer van Hollands Kroon en de rekenkamercommissie van Schagen deden onderzoek hoe dat kon gebeuren en wat er in de toekomst anders moet gaan om een dergelijk debacle te kunnen voorkomen.
    Natuurlijk zijn er verzachtende omstandigheden waardoor het mis ging. Ten eerste was er grote tijdsdruk omdat het Rijk wilde dat per 1 januari 2015 de gemeenten allerlei taken overnamen, onder meer de administratie voor de Wmo, jeugdzorg, leerplicht en schuldhulpverlening. De gemeenten Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Texel zouden dit eerst gezamenlijk laten doen door het op te richten COWWI, maar na de verkiezingen in 2014 (en lange formatie) viel eerst Den Helder en later Texel af. Waarna Hollands Kroon en Schagen het eind 2015 binnen drie maanden met z’n tweeën op moesten zetten.
    En daar zijn fouten bij gemaakt, concluderen de onderzoekers. Zo bestonden er bij beide gemeente verschillende verwachtingen van wat er precies door het COWWI zou worden gedaan. Dat moet bij een volgende keer anders en van te voren worden vastgesteld, zo adviseren de onderzoekers.

Noordhollands Dagblad

Hollands Kroon, inclusief GroenLinks, ChristenUnie en Lada is 1 grote treurnis. De smeerlapperij in deze gemeente is zo groot dat een bezem er doorheen halen lang niet toereikend zal zijn.

h.oldeboom zei

Tjonge jonge; een motie van treurnis - is dat even schrikken?

Treurnis, is dat de nieuwe naam voor de gemeente Hollands Kroon? Zou wel heel wat beter bij de praktijk resultaten qua naam. Welkom in Treurnis, agrarische hoofdstad van Hol-land.

Miljoenen over de balk gegooid. Dat verdient een motie van wantrouwen, maar zelfs een motie van treurnis haalde het niet. We zijn mooi klaar met al deze domoren.