Hollands Kroon reserveert meeste geld voor sport en cultuur

• donderdag 22 november 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna PaulownaDe gemeente Hollands Kroon heeft voor komend jaar - mits de gemeenteraad akkoord gaat - 1,6 miljoen euro beschikbaar voor subsidies aan clubs, verenigingen en instellingen.
    Mike Deutekom 21-11-2018
    Dat blijkt uit het voorstel dat de gemeenteraad op 29 november gaat bespreken. Per thema stelt de gemeenteraad dan het subsidieplafond vast voor budget- en activiteitensubsidies.
    In deze jaarlijks terugkerende subsidies zijn de aanvragen van organisaties voor 2019 al verwerkt. B en W stelt voor om de budgetsubsidies met 2,4 procent te indexeren.

Duidelijk

De gemeente stelt het plafond vast om zo voor verenigingen en instellingen duidelijk te maken hoeveel geld er beschikbaar is. Gebeurt dat niet, dan zou Hollands Kroon elke subsidieaanvraag die aan de regels voldoet moeten honoreren. Ook als er geen geld beschikbaar zou zijn.
    Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor om naast de zes thema’s Gezondheid (23.540 euro), Jeugd (10.831 euro), Kunst en Cultuur (673.424 euro), Maatschappelijke voorzieningen en Zorg (64.937 euro; exclusief de bijdrage aan Incluzio voor bijvoorbeeld de WMO), Ouderen (119.565 euro) en Sport, Recreatie en Toerisme (491.529 euro) ook geld beschikbaar te stellen voor ’De Hollands Kroonse Uitdaging.
    Dat initiatief helpt stichtingen en verenigingen die maatschappelijk actief zijn, onder meer met crowdfunding. Via een website kunnen organisaties hun plannen aanmelden, waarna de aanvraag in behandeling wordt genomen.
    In totaal is er een ton beschikbaar voor initiatieven en vijfenzeventig mille voor ondersteuning bij crowdfunding.
    De rest van het budget van 213.300 euro is voor organisatiekosten en het digitale platform ’Hollands Kroon daagt uit!’.

Noordhollands Dagblad