Handhavers in Den Helder krijgen handboeien

• donderdag 29 november 2018
  • Den Helder - De buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente Den Helder worden uitgerust met handboeien.
    Met dit gereedschap kunnen handhavers escalaties in de kiem smoren. Zij zijn bevoegd om mensen die zich misdragen aan te houden. Als de situatie uit de hand loopt, wordt de politie ingeschakeld om een verdachte mee te nemen.
    Als zo’n verdachte vluchtgedrag vertoont, agressief is of verward, kunnen handboeien helpen om de tijd te overbruggen.
    Voor de PVV in Den Helder klinkt dit als muziek in de oren, zegt fractieleider Vincent van den Born. Zijn partij zette met de raadsverkiezingen in op ’meer handhavers met betere spullen’.
    Naast handboeien zouden boa’s namelijk ook de beschikking moeten krijgen over een wapenstok.
    Wat Van den Born betreft - die zelf heeft gewerkt als beveiliger en buitengewoon opsporingsambtenaar - zijn de handboeien ’een goed begin’.
    „Heel belangrijk. Ik heb ze in mijn werk ook gebruikt. En je hebt ze bijna nooit nodig, maar áls je ze nodig hebt, kunnen ze echt het verschil maken tussen wel en geen geweld. Want dat is het hè: vaak wordt gereedschap als handboeien of een wapenstok geassocieerd met geweld, maar het effect is juist dat je er geweld mee voorkomt. Zeker als je ze zichtbaar draagt. Daar straalt autoriteit van uit, dat je met deze handhaver niet moet sollen.”
    Wat de PVV betreft is de wapenstok de volgende stap. Hij kondigt raadsvragen aan hierover.
    Burgemeester Koen Schuiling - verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid - gaf eerder in deze krant aan dat hij niets ziet in de wapenstok.
    Schuiling: „Dat wapen geeft een verkeerd signaal af. Onze handhavers zijn erbij gebaat om laagdrempelig en benaderbaar te zijn voor onze burgers. Geen knokploeg om bang voor te zijn.”

Noordhollands Dagblad