Baudet veegt de vloer aan met angstige klimaatpessimisten

• maandag 5 november 2018
  • Categorie: , ,
  • De landen die slim zijn stappen uit het akkoord, maar landen waar ideologische domheid heerst blijven erin.

Afgelopen week is het klimaatdebat al veelvuldig in het nieuws geweest. Klaver kreeg ervan langs omdat hij zijn rekensommen niet op orde had, maar ook Baudet kreeg de wind van voren omdat hem nog steeds wordt verweten dat hij klimaatverandering ontkent. Dat laatste is natuurlijk onzin: de houding van FvD inzake klimaatverandering kan echter beter worden gezien als klimaatoptimisme en ecomodernisme. Een stroming waarin wordt erkend dat klimaatverandering bestaat, maar zonder dat pessimistische hysterische ondertoontje. Verandering is de standaard, dat weten we allemaal. Gelukkig kan Baudet, dankzij goed rekenwerk van Marcel Crok, een zinnige inbreng geven en laat hij weten dat de maatregelen van het huidige klimaatakkoord onrealistisch, onzinnig en ineffectief zijn.
    Baudet noemt tijdens het debat in de Tweede Kamer het klimaatakkoord een zwendel. En een zwendel is het zeker. Want de voorgenomen warmtereductie door de beperking van CO2-uitstoot is niet significant. U weet wel, de 0,00-nogwat. Nederlandse inzet om de CO2-uitstoot met meer dan 50% terug te brengen gaat ons enorm veel kosten. Hogere energierekeningen, zelfs instabiliteit van het energienetwerk en stijgende prijzen voor alles wat u gebruikt, onder meer startersauto’s. Eigenlijk is het mondiale klimaatakkoord een soort van iq-test. De landen die slim zijn stappen uit het akkoord, maar landen waar ideologische domheid heerst blijven erin. Nederland is vooralsnog zo’n land dat nog rondzweeft in ideologische sprookjesbeelden.
    Het is opvallend dat de VVD ineens een groene agenda heeft. Wiens agenda zou dit zijn? Wellicht een combinatie van de VN-agenda en de VVD-subsidieagenda. Meest hilarische is wel dat de regeringspartij het klimaatprobleem wil aanpakken met subsidieprogramma’s voor het aanjagen van innovatie. Ah, daar komt de aap uit de mouw. Geld voor subsidieondernemers doen de VVD al snel van mening veranderen. Deze programma’s -waar de VVD voor staat- bieden geen enkele garantie op succes om tot de broodnodige technologische innovaties, die benodigd zijn om tot die CO2-reductie te realiseren, te komen. Sterker nog een subsidie op innovatie zou het innoverende vermogen eerder verzwakken dan versterken.