Arthur van Dijk volgt Johan Remkes op

• maandag 19 november 2018
  • Haarlem - Arthur van Dijk gaat Johan Remkes opvolgen als commissaris van de Koning in de provincie Noord-Holland.
    Peter Schat 19-11-2018

Provinciale Staten heeft dat maandagochtend in een speciale zitting achter gesloten deuren besloten Van Dijk voor te dragen bij de minister van Binnenlandse Zaken. Hij wordt de zeventiende commissaris van de Koning(in) in deze provincie sinds de instelling van het ambt twee eeuwen geleden.
    Arthur van Dijk (55) is enthousiast over zijn voordracht. Hij zegt: ,,Ik ben zeer vereerd dat Provinciale Staten van Noord-Holland voor mij hebben gekozen en heb er enorm veel zin in. Het is natuurlijk heel bijzonder commissaris te mogen worden in de provincie waar je zelf woont en bestuurlijk actief bent geweest. Noord-Holland is een zeer veelzijdige provincie met veelzijdige inwoners. Daar zet ik me graag voor in!’’
    ,,Noord-Holland is een provincie van contrasten. Van Den Helder tot het Gooi, Van Amsterdam tot Zaanstad, mooie kusten, bossen, duinen, industrie in het Noordzeekanaalgebied, Schiphol. Kortom veel uitdagingen. Die combinatie van rumoer en rust maakt Noord-Holland voor veel mensen een aantrekkelijke provincie om in te wonen, te werken of te bezoeken. Ik ben er trots op straks van die provincie commissaris van de Koning te mogen zijn.’’
    Van Dijk was in het verleden tien jaar wethouder voor de VVD van Haarlemmermeer. Hij had onder meer Schiphol in zijn portefeuille. Vanaf 2013 tot heden is hij algemeen voorzitter van Transport & Logistiek Nederland. Daarnaast is hij lid van de SER. Van Dijk heeft een achtergrond bij de Fiod.
    De vertrekkende commissaris Johan Remkes (67) vervulde deze functie sinds 1 juli 2010. Zijn politieke loopbaan startte hij in Groningen, waar hij voor de VVD zowel in de gemeenteraad van de stad Groningen kwam als in de Provinciale Staten en later Gedeputeerde Staten.
    In 1993 werd hij lid van de Tweede Kamer, wat hij combineerde met zijn Groningse raadslidmaatschap.
    In 1998 werd Remkes staatssecretaris in het kabinet-Kok II en in 2002 minster van Binnenlandse Zaken in Balkenende I, II en III. In 2007 eindigde zijn ministerschap en was hij weer Kamerlid.
    Dat eindigde toen hij commissaris van de Koning werd. En daar stopt hij per 1 januari officieel mee. Zijn laatste Statenvergadering zit hij voor op maandag 17 december. Die dag is er ook een symposium, neemt hij afscheid en wordt zijn opvolger benoemd. Aan het begin van de openbare Statenvergadering die om 13 uur begon, en die in tegenstelling tot de besloten vergadering over de voordracht wel door Remkes werd voorgezeten, zei hij Arthur van Dijk te hebben gebeld en gefeliciteerd met de woorden dat hij ’een van de mooiste ambten krijgt te vervullen in een prachtige, veelzijdige en krachtige provincie.’ Hij heeft hem veel succes gewenst.

Noordhollands Dagblad