Windcoöperatie wil meer tijd voor promoten ’Poldermolen’ in Wieringermeer

• woensdag 3 oktober 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - De komst van de solitaire ’Poldermolen’ bij Wieringerwerf staat op losse schroeven.
    3-10-2018

Burgemeester en wethouders van Hollands Kroon willen niet meewerken aan de molen, maar de coöperatie die hem wil bouwen blijft strijdvaardig.

,,We laten een jurist kijken naar het besluit van de gemeente’’, zegt voorzitter Henk van Bodegom van ’Coöperatie Poldermolen’ desgevraagd. Particulieren kunnen investeren in de gezamenlijke molen, die onderdeel wordt van het Windplan Wieringermeer, en zo duurzame energie opwekken.

Hollands Kroon trekt de handen er nu van af. Volgens de gemeente is er niet genoeg belangstelling voor de turbine. Voorwaarde was dat er begin dit jaar vijftienhonderd mensen zouden investeren in de molen, maar dat aantal is nog lang niet bereikt. Hollands Kroon geeft daarom geen toestemming voor de molen, die op gemeentegrond langs de snelweg A7 bij Wieringerwerf moet komen.

Dit terwijl er eerder wel een vergunning voor de molen is afgegeven. Maar, zo redeneert de gemeente, als de grondeigenaar (Hollands Kroon in dit geval) geen toestemming geeft kan de molen er sowieso niet komen. Van Bodegom en zijn achterban vinden het een krom besluit. ,,We zijn er nog niet uit of dit zomaar kan, dat zoekt een jurist uit.’’

De coöperatie stelt inmiddels ’duizend sympathisanten’ te hebben. Dit zijn niet allemaal mensen die geld in de molen willen steken, erkent Van Bodegom. ,,Maar het geeft wel aan dat er draagvlak is voor dit plan.’’

De voorzitter wil graag meer tijd om extra steun te verwerven. ,,Wij snappen niet waarom Hollands Kroon zo’n haast heeft.’’ Volgens hem worden eerst de andere molens van het Windpark Wieringermeer geplaatst. ,,Wij komen pas na 2020 aan de beurt.’’

Noordhollands Dagblad

Het gebeurt niet vaak, maar deze keer heeft de gemeente groot gelijk. Ook wel eens leuk.