Honderden nieuwbouwhuizen in Noordkop

• zaterdag 13 oktober 2018
  • De vier Noordkopgemeenten zetten op korte termijn honderden huizen neer.
    Lydia Jasper 13-10-2018
    Maar om aan de woningvraag te voldoen, zijn meer maatregelen nodig, meent wethouder Jelle Beemsterboer van Schagen. Zoals toestaan dat woningen worden gesplitst.
    Bij boerderijen is het al mogelijk. Het soortgelijk idee voor woningen is in voorbereiding. Volgens Beemsterboer is het een oplossing om meer woonruimte te creëren zonder meer te hoeven bouwen. ,,Er zijn mensen die hun eengezinswoning te groot vinden. In zo’n huis kan dan bijvoorbeeld een boven- en benedenverdieping komen. Of wie meer ruimte heeft, kan een groter pand opsplitsen in meerdere kleinere appartementen.’’
    Schagen kijkt bij dit idee naar grotere plaatsen zoals Amsterdam. ,,Het beleid moet nog worden geschreven. Iedereen die hierin geïnteresseerd is, vragen we het splitsen zelf te regelen. Ook is het nodig dat er extra parkeerruimte komt, bijvoorbeeld op het eigen erf.’’
    In Schagen staat nu twee derde van de wijk Nes-Noord. Het derde deelgebied Waterveld verrijst momenteel. De eerste fase van Waterveld - 37 woningen - wordt gebouwd.

Elshof-Zuid

Een van de grootste projecten in Hollands Kroon is Elshof-Zuid in Anna Paulowna met ruim driehonderd woningen. Daarvan is fase 6c in aanbouw. Fase 2 met 72 woningen gaat in het voorjaar in de verkoop. Wethouder Theo Groot noemt ’t Veld Noord het eerstvolgende grote project met driehonderd woningen. Ook ziet hij kansen voor plan Trambaan met 350 woningen na 2019. ,,Daarvoor moeten we bij de provincie nut en noodzaak aantonen van bouwen buiten bebouwd gebied. Dat stadium hebben we bijna bereikt.’’ In Den Helder komen er voor 2019 zo’n 110 woningen gereed en in Julianadorp draait het om 120 woningen. Op Texel zijn tal van projecten gaande.

en in de Wieringermeer???????

Sam Kooy zei

Dit stuk gelezen hebbende concludeer ik uitsluitend dwingelandij van die wethouder om dáár te gaan wonen volgens zijn woningbouwplan. Hij zou de redenen eerst moeten aangeven welke de gronden zijn om zoveel woningen te bouwen uitsluitend op enkele "grotere" kernen. Vraagtekens dus alom bij de aantallen voor een minidorp als 't Veld (300 zegt hij), maar ook Anna Paulowna. Waar blijft de wens van in inwoner die voor geen goud naar elders wil verhuizen ? Hopelijk zijn het non-driften van die wethouder(s). Overigens: elke vergelijking met Amsterdam, zoals Beemsterboer suggereert gaat natuurlijk in de verste verte niet op. Hoogmoed noemt men dit.

In Wieringerwerf zijn veel plekken waar huizen gebouwd kunnen worden.

We overspoelen Nederland met overwegend uit Afrika afkomstige vrijgezelle mannen, en er ontstaat op de Nederlandse huizenmarkt een krapte, vooral in het sociale segment. Waarom lezen we niets over het sociale segment, hoeveel woningen worden er daarvoor gebouwd?