Een bijdrage van Hugo Matthijssen.
Prima om nieuwe huizen zorgvuldig te isoleren en te voorkomen dat via koudebruggen warmte weglekt. Maar de warmtepomp draagt weinig bij aan de besparing het is de zorgvuldige isolatie van nieuwe woningen waarmee de besparing wordt gehaald een gemiddelde luchtwarmtepomp levert rond 4 kW continu vermogen bij ongeveer 7 graden.
In ons huis uit de jaren 70 zit een cv ketel die kan moduleren van 7 tot 32 kW en dat betekent dat ik ook na wat aanpassingen zoals extra dubbel gas, vloerisolatie en tocht reductie altijd een behaaglijke temperatuur te realiseren is. Betere isolatie geeft automatisch een reductie van het gasgebruik en een warme kamer blijft ook warm als het buiten kouder wordt.
De ketel kan qua productie afhankelijk van de vraag automatisch terug geregeld worden tot 7 kW en is dan prima in staat om de warmte te leveren voor huizen waar nu warmtepompen in worden geplaatst. Is de capaciteit tijdelijk te hoog dan schakelt de thermostaat automatisch uit en zo realiseer je in een moderne woning een sterk gereduceerd gasgebruik in vergelijking met mijn jaren 70 woning.
Nog beter is een kleinere modulerende ketel te plaatsen die rond 7 kW maximaal kan leveren en ook als het kouder wordt de moderne woning behaaglijk kan verwarmen zo krijg je dan tegen lage installatiekosten van rond de 800 euro een grote reductie van het gasgebruik.
Een gemiddeld luchtwarmtepomp geeft ongeveer 4 kW bij 7 graden buitenluchttemperatuur en dat betekent dat naarmate het kouder wordt het effectieve vermogen van deze warmtepomp afneemt tot vrijwel niets bij -15 graden C. Voor huisverwarming in de winter een onmogelijk apparaat.
En daar heeft de producent het volgende op gevonden een warmtepomp met een kleine CV ketel parallel aan de warmtepomp in de installatie voor als het echt koud wordt.
En daarvoor zou je dan 20.000 euro investeren?
Dat noemen ze dan de hybride warmtepomp.
Als je nu de warmtepomp weglaat en alleen deze mini CV ketel plaatst heb je in de super geïsoleerde woning naast een hoog rendement een zeer laag gasgebruik. Dat is in de huidige praktijk de goedkoopste adequate oplossing.
Ga je zoals nu oudere wijken gasloos maken dan wordt dat een compleet fiasco de oudere huizen hebben door de constructie te veel koudebruggen waardoor je in vergelijking met een nu te bouwen woning te veel energie verliest die huizen krijg je met maximale na isolatie met een luchtwarmtepomp niet warm tenzij je er een complete schil omheen bouwt.
Maar groningen dan we moeten van het gas af is een veelgehoorde kreet.
We kunnen relatief makkelijk ons Groningse gas afbouwen en toch een goede gasvoorziening in stand houden. Nederland is een grote speler in de Europese gashandel we kopen en verkopen, slaan op en transporteren veel meer gas dan het beetje wat nu nog uit Groningen komt en nu moeten we van het gas uit solidariteit met de Groningers? Onzin laten ze de schade herstellen en vergoeden maar sloop niet de best functionerende schoonste energievoorziening van Nederland. Aardgas bestaat voor het grootste deel uit waterstof CH4.
Hier kun je alles terugvinden over de gasrotonde.
De stelling is dan ook dat bij optimaal geïsoleerde moderne woningen niet meer nodig is dan 4 tot 7kW vermogen voor de verwarming. Daarvoor is een kleine modulerende gasketel de beste en meest bruikbare oplossing. Luchtwarmtepompen laten het bij -15 afweten en zijn niet in staat oudere huizen in redelijkheid hoe goed aangepast ook van voldoende warmte te voorzien in de winter.