Den Helder wil toch niet meer in 2040 energieneutraal

• woensdag 5 september 2018
  • Categorie: , , ,
  • Den Helder - De gemeente houdt niet langer vast aan de ambitie dat Den Helder in 2040 energieneutraal moet zijn.
    Delano Weltevreden 5-9-2018
    Uit een inventarisatie die door afvalverwerker HVC is uitgevoerd blijkt dat Den Helder in 2040 niet meer dan 33 procent van de eigen energie kan opwekken.
    Milieuwethouder Remco Duijnker. ,,Dit percentage laat een groot gat zien met de 100 procent die de gemeenteraad nastreeft. Den Helder energieneutraal in 2040 is een heel ambitieuze doelstelling. Met de middelen die we hebben, gaan we het niet redden.’’
    Het doel van energieneutraliteit in 2040 wordt daarom in een lager tempo nagestreefd.
    De gemeenteraad heeft voor de komende vier jaar 1,6 miljoen euro geoormerkt voor dit doel, vier ton per jaar.
    De Rijksoverheid wil dat de energievoorziening in Nederland in 2050 bijna helemaal duurzaam is. De Helderse gemeenteraad heeft in 2016 gezegd dat dit doel voor de marinestad in 2040 gehaald moet zijn. ,,Dan moet Den Helder de energie die de stad nodig heeft, zelf opwekken. Dat is niet haalbaar.’’
    Als je uitgaat van de opwekking middels zonnepanelen, heeft Den Helder 500 hectare zonnepanelen nodig om in de eigen energiebehoefte te voorzien, rekent de wethouder voor. ,,Zoveel ruimte hebben we niet.’’
    De gemeente gaat de zaak nu anders aanpakken: ,,We gaan geen doelen meer najagen die decennia verder liggen. In plaats daarvan gaan we kleinere en realistische stappen zetten. Daarbij gaan we de samenwerking met bedrijven zoeken. We gaan ook na hoe we onze inwoners goed kunnen meenemen in de overstap naar duurzame energie. Want omdat het voor veel mensen een ver van mijn bed show is, wil geen enkele huiseigenaar tienduizenden euro’s steken in het verduurzamen van zijn woning. En terwijl we bezig zijn, worden in de wereld steeds slimmere manieren bedacht om de klimaatdoelen te halen. Daar kunnen wij van profiteren.’’
    Marije Boessenkool (GroenLinks) is erg teleurgesteld.
    ,,Om nu al te zeggen dat 2040 te ambitieus is, toont aan dat dit college geen urgentiebesef heeft. Dat het niet gaat lukken met de middelen die er nu zijn is een slecht excuus. Als je duurzaamheid écht belangrijk vindt en er serieus mee aan de gang wilt, heeft dat financiële consequenties. Die investeringen verdienen zich op termijn terug’’
    Noordhollands Dagblad

De eerste realistische gemeente. Gefeliciteerd!!!!