Vraagtekens over sterke terugloop van visstand in de Waddenzee

• vrijdag 27 juli 2018
  • Categorie:
  • Den Helder - Er zit veel minder vis in de Waddenzee dan voorheen.
    Artie Booy 26-7-2018
    Met de opbrengst van publieksacties wil de Waddenvereniging achterhalen wat de oorzaak is.
    Met de visstand is het dramatisch gesteld, meldt de vereniging. Er worden minder vissen en minder grote vissen geteld.
    Zo’n 90 procent minder ten opzichte van 1959. Elke dag, vijf maanden per jaar, halen onderzoekers fuiken rond het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee op Texel leeg. Op basis van die informatie is de afname berekend.
    De Helderse visser Dirk Kraak vist niet in de Waddenzee, maar verdenkt onder meer het grote aantal zeehonden. ,,De toename van het aantal zeehonden kan een van de oorzaken zijn. Een volwassen zeehond eet zo’n 4 kilo vis per dag.”
    Hoewel het Rijk het beleid gaat aanpassen omdat er te veel zeehonden komen, wijst de Waddenvereniging er op dat slechts 14 procent van de zeehonden zich voedert in de Waddenzee zijn. Dat blijkt uit de gegevens van zenders op de huid.
    ,,De zandsuppletie voor de kust is ook een boosdoener”, zegt Dirk Kraak. ,,Onderzoek wijst uit dat de verandering van zeenatuur in de kustzone vooral veroorzaakt wordt door zandwinning, scheepvaart en vervuiling van rivieren. Ik denk dat de windindustrie op zee straks ook een rol gaat spelen.”
    De Waddenvereniging wijt de verlaagde visstand eveneens aan een combinatie van factoren. De organisatie noemt echter ook visserij, harde dijken langs de kust, de Afsluitdijk en klimaatverandering als mogelijke oorzaken. De mannen die de onderzoeksfuiken legen, zien de verandering van nabij.
    De temperatuur van het zeewater is sinds 1960 anderhalve graad gestegen. ,,Voor koudbloedige vissen is dat heel veel”, zei Hans Witte eerder in deze krant. Om meer duidelijkheid te krijgen is nadere studie gewenst, vindt de vereniging.
    Meer info: www.elkevistelt.nl
    Noordhollands Dagblad