Inspectie geeft HVC nog één kans over stankoverlast Middenmeer

• vrijdag 20 juli 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Middenmeer - Bij afvalverwerkingsbedrijf HVC in Middenmeer worden extra metingen uitgevoerd vanwege stank voor omwonenden.
    Ed Dekker 20-7-2018
    Het nieuwe onderzoek bepaalt of HVC een dwangsom moet betalen.
    Dit compromis was het resultaat vrijdag van een rechtbankzitting in Haarlem. De Huisvuilcentrale vocht een maatregel aan van de provincie. De Noord-Hollandse inspectiedienst had geëist dat het bedrijf vóór 26 juli zijn zaakjes op orde had gebracht aan zijn gft-installaties.
    Zo niet, dan moest HVC betalen. De boete kon oplopen tot 90.000 euro. HVC vroeg de bestuursrechter om uitstel, om alle noodzakelijke aanpassingen te doen. Uiterlijk begin augustus wordt er weer gemeten.

Menens

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied - de provinciale inspectie voor noordelijk Noord-Holland - gunt HVC dus een tweede kans. Als de afvalverwerker ook daarna in Middenmeer in gebreke blijft, is het echt menens met de opgelegde dwangsom.
    Door de onverwachte handreiking hoefde de Haarlemse bestuursrechter A. Janse van Mantgem gistermiddag geen uitspraak te doen. HVC wilde af van de opgelegde deadline van 26 juli. In november zouden wel alle maatregelen van totaal 1,4 miljoen euro rond kunnen zijn om stank te beperken.

Tijd genoeg

Het bedrijf heeft volgens Helana Aslander van de Omgevingsdienst tijd genoeg gehad om binnen de normen te komen van geurhinder bij de verwerking van gft-afval. Zij wees op het ’enorme aantal’ klachten vorig jaar van omwonenden over stank: 69 stuks.
    Metingen november vorig jaar gaven forse overschrijdingen aan van de normen, tot meer dan het dubbele. De inspectie stuitte op meer onvolkomenheden bij de composteerinstallaties, zoals open haldeuren en niet afgedekte silo’s.
    HVC was eerst zeer verbaasd over de klachten, zo gaf advocaat Jeanette Ozinga te kennen. Pas na diverse onderzoeken gingen de ogen open.

’Misverstand’

Ook kwam toen volgens Ozinga ’een misverstand’ tot uiting. De toegestane stank zag HVC per installatie. Voor de inspectie blijft de vergunning uit 2012 voor één uitleg vatbaar: de maxima staan voor beide vergistingssystemen samen.
    De rechter begreep nu ook de belangrijkste oorzaak van de stank. Het verbaasde haar dat HVC de vergunningenaanvraag voor de aan te passen installaties nog niet volledig heeft ingediend. Om alvast iets aan de stank te doen, verwerkt HVC sinds begin juli eenderde (miljoen kilo) gft per week minder. Ook waren er andere aanpassingen

Geen klachten meer

De stank is nu al fors teruggedrongen, stelde directeur Chris Kuijten. ,,Vorige week dinsdag hebben we gemeten. We zaten nog maar iets boven de norm.” De laatste weken zijn er geen klachten. HVC is vol vertrouwen over de komende metingen. Zeker omdat de provincie zelf de nieuwste normen iets heeft opgerekt. ,,Die zijn niet van invloed op de stankbeleving”, aldus Karin Karssen van de Omgevingsdienst.
    De inspectie laat zelf binnenkort de extra metingen uitvoeren. Bij overschrijding gaat direct de eerste boete in. Die wordt verhoogd als vervolgmetingen hetzelfde uitwijzen.
    HVC stond voor het eerst voor de rechter vanwege de bedrijfsvoering. Klachten van Medemblikkers zetten de inspectie aan tot het opleggen van een dwangsom - die het bedrijf dus betwistte.

Noordhollands Dagblad

Zorro zei

Extra metingen doen en dan stinkt het niet meer? Is hetzelfde dat als iemand ziek is en koorts heeft en de arts voorschrift vaker de temperatuur opnemen! De volgende keer met de smoes komen dat de windrichting verandert is en daardoor minder stinkt? En als laatste om er vooral maar niets aan te doen, wachten tot het winter is en het vriest en daardoor veel minder stinkt en dan triomfantelijk roepen dat de overlast met 98 % is afgenomen? Mensen, trap toch niet in die flauwekul van de ons kent ons ambtenarij; ze bedonderen je.

"de provinciale inspectie voor noordelijk Noord-Holland - gunt HVC dus een tweede kans."

Natuurlijk gunt de inspectie HVC een 2e kans, de bestuurders van HVC zijn immers allemaal oud politici en die kunnen natuurlijk nooit falen, dat spreekt voor zich(vinden ze zelf).
    De omwonenden zitten met een probleem, maar een kniesoor die daar op let, het zijn immers maar belastingbetalers.

Degelijke vergevingsgezindheid van het ambtenarenkorps doet zich alleen voor als het politici en vrienden betreft, natuurlijk moet er wel zeer streng worden opgetreden als het particulieren betreft, dat spreekt vanzelf in ambtenarenland.

Schandalig de stankoverlast wordt absoluut niet minder duurt al jaren. Klachten worden niet serieus genomen ... het heeft geen enkele zin om een klacht in te dienen men doet er niets mee. Het wordt tijd om het terrein te sluiten en alle activiteiten te stoppen.