'Pauze bij boren naar aardwarmte'

• zaterdag 21 juli 2018
  • Haarlem - Er moeten voorlopig geen nieuwe vergunningen worden afgegeven voor boringen naar aardwarmte.
    Roel van Leeuwen 21-7-2018

Dat vindt de VVD in de Staten van Noord-Holland. Volgens de VVD is er nog geen goed beeld van de risico's voor de veiligheid en het milieu.

In 2050 wil het provinciebestuur dat ,23 procent van de totale warmteproductie voor huizen en bedrijven via geothermiebronnen wordt opgewekt. Bij de omschakeling naar alternatieve, duurzamere energiebronnen is aardwarmte, ook volgens de politieke partij, een belangrijke oplossing.

Het Staatstoezicht op de Mijnen heeft in mei echter aangegeven meer onderzoek te willen doen naar de risico's van dit type boringen. Zij geven aan dat er nog teveel onduidelijkheid is over de gevolgen. Die onduidelijkheid kan ook het provinciale bestuur niet wegnemen. Dat blijkt uit de beantwoording van Gedeputeerde Staten (GS) op Statenvragen van de VVD.

,,Totdat die risico's door het SodM beter in kaart zijn gebracht, vinden wij het daarom verstandig besluitvorming op vergunningaanvragen voor boringen in Alkmaar, Den Helder, Haarlem, Middenmeer, Midwoud/Hoorn, Noord.-Holland Noord en Velsen aan te houden", zegt Statenlid Marco Wiesehahn. ,,We zullen de VVD Tweede Kamerfractie voorleggen de minister van Economische Zaken hierop te bevragen. Zodra duidelijk is dat opwekking echt veilig kan, kunnen de vergunningen dan gewoon verleend worden."

GS geven in de antwoorden aan de wens voor meer onderzoek te delen. In eerste instantie zal wat het college betreft de focus liggen op de Metropoolregio Amsterdam, aangezien hier weinig bekend is over de ondergrond.

Noordhollands Dagblad

Johann zei

Gelukkig hebben we in Nederland nog een instantie die eerst gaat onderzoeken of die geproclameerde onzin van Wiebes en trawanten überhaupt wel mogelijk is en Nederland niet in een dieper dal wegzinkt dan nu al gebeurt.Hopelijk komen er meer instanties die de vinger aan de pols leggen voordat het te laat is.