Mes fors in sociaal domein Den Helder

• woensdag 27 juni 2018
  • Categorie: , , , , ,
  • Den Helder - Het mes wordt de komende jaren fors gezet in het sociaal domein. In de verkiezingscampagne waren alle Helderse partijen het met elkaar eens dat niet in de zorg gesneden mocht worden om het sociaal domein betaalbaar te houden.
    Delano Weltevreden 27-6-2018
    Dat gaat nu dus toch gebeuren. De voorgenomen bezuiniging staat in het nieuwe coalitieakkoord (Helders Akkoord) dat Beter voor Den Helder, CDA, VVD, PvdA, ChristenUnie, Seniorenpartij en Stadspartij woensdagavond hebben getekend. In totaal moet 3 miljoen euro worden bezuinigd op jeugdzorg, WMO en de Participatiewet. Elk onderdeel moet 1 miljoen euro bezuinigen. Op andere portefeuilles moet ook samen een miljoen bezuinigd worden.
    ,,Niemand wil bezuinigen op zorg’’, zegt Harmen Krul (CDA). Maar volgens hem zijn de bezuinigingen bittere noodzaak, omdat Den Helder de zorg op termijn anders niet meer kan betalen.
    Waar exact in gesneden gaat worden, zeggen de toekomstige wethouders Peter de Vrij (PvdA, jeugdzorg), Tjitske Biersteker (CU, WMO) en Pieter Kos (Stadspartij, Participatie) nog niet te weten.

Coffeeshop

De partijen hebben ook over de coffeeshops nagedacht. Dat er geen coffeeshop aan de Zuidstraat mag komen, hebben zij al eerder besloten. De coalitiepartners sluiten niet uit dat een van de drie coffeeshops, net als andere horecagelegenheden, van de Koningstraat naar Willemsoord verhuist. Ook het opheffen van een locatie behoort tot de mogelijkheden. Hoe dat gerealiseerd moet worden (uitkopen, via natuurlijke weg naar twee locaties toe gaan), wordt nog bekeken.

Verbonden partijen

De zeven partijen willen Port of Den Helder het geld geven dat nodig is om het hoofd boven water te houden. Het bedrijf moet wel onderbouwen waar de gevraagde 22 miljoen euro voor nodig is.
    De nieuwe coalitie is niet uit op het terugdraaien van de zelfstandige status van Willemsoord Zeestad, Port of Den Helder en Den Helder Airport, maar wil wel meer greep hebben op wat deze zogenoemde verbonden partijen doen. Diverse partijen hebben zich er de afgelopen jaren over beklaagd dat zij weinig te vertellen hebben over deze organisaties maar wel steeds de buidel mogen trekken als het financieel verkeerd gaat. De coalitie vindt ook dat er soms sprake is van versnippering en tegengestelde belangen bij sommige verbonden partijen. In overleg met die partijen willen zij onderzoeken of sommige organisaties kunnen worden samengevoegd.

Nieuw stadhuis

Discussies over het stadhuis (nieuwbouw of renovatie) zijn wat de zeven partijen betreft verleden tijd. Zij zetten een dikke streep onder dat dossier, blijkt uit het akkoord. De geplande verhuizing naar het gebouw van de Rabobank op Kooypunt gaat door. Daar wordt de zogenoemde back-office en het bestuur gehuisvest (iedereen die niet direct in contact staat met de burger).
    Met schouwburg de Kampanje wordt overlegd om daar onder meer ambtenaren van het sociaal domein, vergaderfaciliteiten, de trouwzaal en representatieve ontvangsten tijdelijk te huisvesten. Uiteindelijk moet in Halter Bellevue (in de buurt van de oude locatie van de schouwburg) permanente huisvesting worden gebouwd voor de publieksdiensten.
    Noordhollands Dagblad