HVC: onmogelijke eis dwangsom voor stankklachten

• zaterdag 16 juni 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Middenmeer - HVC zegt onmogelijk te kunnen voldoen aan de eis van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied om binnen zes weken geen stankoverlast te veroorzaken  op het afvalverwerkingsterrein in Middenmeer.
    Conny Vertegaal 16-6-2018

HVC verwacht de zaak pas tegen het eind van het jaar voor elkaar te hebben.

De provincie dreigt met een dwangsom die voor HVC tot 90.000 euro kan oplopen als de afvalverwerker overlast blijft veroorzaken.

Woordvoerster Monic van Eerden van HVC: ,,Het gaat om investeringen van ruim een miljoen euro om de overlast terug te dringen. De opdracht is verstrekt en we zijn nu in gesprek met leveranciers om dit zo snel mogelijk te realiseren. Het is onmogelijk om dit binnen zes weken rond te hebben, vanwege tijdsplanningen bij leveranciers,de omvang van de maatregelen en de daar voor nodige verbouwing."

Voor de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is dit geen reden de harde aanpak te staken. Vanaf l4 juni loopt de teller zes weken. Wordt daarna stank geconstateerd dan volgt een eerste boete.

Siem Zeilemaker en Paul Rietmeijer van het actiecomité 'Weg met de Stank' juichen de aanpak toe. Volgens hen is het de laatste weken weer mis. Rietmeijer: ,,Toevallig werden wij vannacht rond 4 uur wakker omdat het weer zo verschrikkelijk stonk. We hebben de ramen dicht gedaan." ,,Na al die jaren overlast willen we van de stank af", zegt Zeilemaker. ,,Als de leveranciers de oplossing niet zo snel kunnen leveren, moeten ze die composteerhal misschien maar een tijdje niet gebruiken."

Noordhollands Dagblad