Zweefvliegers zijn straks veel ruimer behuisd

Hollands Kroon -  Slootdorp -  Zweefvliegcentrum Noordkop / Zweefvliegclub Den Helder kan straks liefst negentig toestellen kwijt in het nieuwe onderkomen in aanbouw aan de Hippolytus- hoeverweg in Slootdorp.

Martijn Giisbertsen  maart 2018

,,Er komen in het pand met kantine, werkplaatsen en hangar een hijsinstallatie en verdieping, waar ze extra zweefvliegtuigen kunnen parkeren', vertelt Ray Korst.

Hij is uitvoerder bij hoofdaannemer Archangel Bouw uit Amsterdam. ,Ja, die vereniging is hier ruimer behuisd dan waar ze nu zitten."

Skelet

De bouw van het pand met een prijskaartje van ruim 1,3 miljoen euro wordt betaald door Nuon. De zweefvliegers moeten noodgedwongen verhuizen van hun vertrouwde locatie aan de Ulkeweg vanwege de aanleg van het toekomstige Windpark Wieringermeer. Het centrum van meer dan tweeduizend vierkante meter oppervlakte kent een nokhoogte van 11,5 meter. Het stalen skelet staat overeind, het kantinegedeelte is intussen voorzien van gevelbeplating en dakbedekking. ,,Eind deze maand wordt daar beton gestort voor de vloer. Dat moeten ze droog kunnen doen", licht Korst toe. ,,De hangar komt later aan de beurt." Archangel is met circa vijftien medewerkers op de bouwplaats actief. Door vorst is de oplevering verschoven naar medio juli.

Noordhollands Dagblad