Radicale koerswijziging marine levert banen op

• donderdag 8 maart 2018
  • Den Helder - De Koninklijke Marine gaat kades die al aan het gemeentelijke havenbedrijf beloofd waren, toch zelf gebruiken.
    Arie Booy 8-3-2018

De boeienkade van Rijkswaterstaat zal door Defensie worden aangepast om marineschepen te kunnen afmeren. Port of Den Helder had de plek tegenover de Offshorekade reeds Marsdiepkade gedoopt en was in gesprek met ondernemers om zich er, deels op marineterrein, te vestigen.

,,Dat hele plan is van de baan", legt havenwethouder Edwin Krijns uit. Woensdagavond praatte de bestuurder raadsleden bij over de koerswijziging van Defensie.,,Het is niet zo dat de civiele samenwerking op het spel staat'', meldt Krijns. ,,Maar die samenwerking zal toch op een heel andere plek in de Nieuwe haven moeten gebeuren.'

Defensie wil geen offshoreschepen meer aan marinekades hebben. De proeven daarmee worden afgeblazen. Volgens Krijns zijn de bakens radicaal verzet: "De krimp bij de marine is achter de rug. Er komen meer grotere schepen naar Den Helder."

Defensie gaat het nieuwe onderdeel Fleet Marine Squadron van het Korps Mariniers hier vestigen en er komen ook banen van de kazerne in Doorn naar de stad. De sluiting van de marinierskazerne Texel is geschrapt. Krijns: ,,Die kazerne blijft in de regio. Als het op Texel niet kan, dan komt hij in Den Helder."

Noordhollands Dagblad