Molen in bos stopt voor vleermuizen

• maandag 12 maart 2018
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf - Turbines komen boven de bomen uit en krijgen speciale sensoren om dierenleed te voorkomen.

Lisanne Schoon 10-3-2018

"Het begin is er",  zegt Ruben Lindenburg, projectdirecteur van energieleverancier Nuon. Hij leidt de bouw van het komende Windpark Wieringermeer. Vier van de 99 toekomstige turbines komen in het Robbenoordbos in de Wieringermeer. Met het kappen van bomen is gestart. Een kijkje bij de werkzaamheden.

Lindenburg loopt in het Robbenoordbos naar de plek waar een kraan bomen verplaatst die net zijn geveld door een kettingzaag. Het regent en het is koud. Het werk gaat gestaag door.

Grootste

Het heeft tien jaar geduurd voordat Nuon kon starten met haar grootste project ooit, het Windpark Wieringermeer. Nuon werkt daarbij samen met ECN, vennoten en Windcollectief Wieringermeer. Als onderdeel van het park komen er molens in het Robbenoordbos. Dat is nieuw voor Nederland: turbines in een bos.

De 99 windmolens kunnen 280.000 huishoudens voorzien van 'groene stroom'. Vier turbines in een bos, dat roept natuurlijk vragen op. Molens in een bos liggen niet voor de hand.

Vogels

Met tal van zaken moest rekening worden gehouden. Wat zijnde gevolgen voor vogels en andere dieren! Wat zijn de consequenties voor bezoekers van het bos? Is er hinder voor zweefvliegers? Lindenburg: ,,De molens in het bos passen in de opzet van het project. De gekozen lijnopstelling wordt gevolgd. De voornaamste reden is: het waait hier heel hard. Natuurlijk zijn er ecologische onderzoeken gedaan. We richten alles zo in dat de natuur er geen last van heeft. De wieken van de molens komen boven de bomen uit.

Er stonde zes molens in het bos gepland. "Dat is afgeketst om ecologische redenen."Zo belemmerden twee molens de aanvliegroute van vogels. "Dat willen we uiteraard niet. Bij de molens die"er nu wel komen is ook rekening gehouden met de vleermuizenpopulatie in het bos. Als de vleermuizen vliegen, staan de molens stil dankzij speciale sensoren."

Voor bezoekers is de plek van de  bouwwerkzaamheden twee jaar lang verboden terrein vanwege veiligheidsmaatregelen. Het nabije Zweefvliegcentrum Noordkop verhuist naar een andere locatie. Het is een ingrijpend project waarin Nuon honderden miljoenen euro's steekt. Directeur Lindenburg benadrukt dat er met allerlei aspecten rekening is gehouden. Zo is er onderzoek gedaan naar de fietsroutes van schoolgaande kinderen. Daarop is de route van bouwverkeer 'zo veel mogelijk' op afgestemd.

Voor de bouw van het park worden er naast de vaste aannemers van Nuon plaatselijke ondernemers ingeschakeld.

Bestaande windmolens in de Wieringermeer verdwijnen op den duur allemaal. Met deze klus is al begonnen.

Staatsbosbeheer

Staatsbosbeheer werkt nauw samen met Nuon. Een deel van het bos ligt vol met houtsnippers en gevloerde boomstammen. "Het is mooi omdat we het bos kunnen gebruiken voor duurzame energie", zegt Imke Boerma van Staatsbosbeheer.

Boerma: ,,Uiteraard staat de natuur op nummer één. We zijn al vroeg begonnen met het plaatsen van een camera in de gaten van bomen. Om te zien of er nog beestjes in verbleven. Nadat we daar zekerheid over hadden, zijn.de gaten gedicht."

De medewerker van Staatsbosbeheer zegt het jammer te vinden dat er bomen worden gekapt. ,,Maar er komen meer jonge bomen terug. De stammen en snippers gebruiken we weer. Hier maken we bijvoorbeeld hekken van. De inkomsten die Staatsbosbeheer haalt uit de windmolens gaan allemaal direct weer terug naar de natuur."

Zie videoverslag op de website van het Noordhollands Dagblad.

Noordhollands Dagblad

windenergie, gek, gekker, gekst.

Speciale sensoren: als de censoren vleermuizen ontdekken dan is de helft al omgekomen voordat de wieken zijn gestopt met draaien. Of zit er een rem op?

vervolgens:"De 99 windmolens kunnen 280.000 huishoudens voorzien van 'groene stroom". Er moet achter deze zin staan: terwijl de energiecentrales gewoon doordraaien en hun energie aan het net blijven leveren. Dus hoezo Groene Stroom als de centrales noodgedwongen door moeten draaien omdat ze niet op korte termijn gestopt en opgestart kunnen worden?

Staatsbosbeheer liegt alles aan elkaar vast. De reden dat de twee noordelijkste molens niet doorgaan heeft te maken met de bezwaren van de bewoners/ ondernemers van de marina jachthaven. Staatsbosbeheer zijn hoofdzaak is tegenwoordig inkomsten realiseren, in dit geval doet men dat door de gronden in het bos te verpachten. Bomen, planten, dieren zijn de dupe. En maar strooien met propaganda om ook dit windmolen verhaal weer wit te wassen, net zoals men eerder deed met de essentaksterfte om zoveel mogelijk natuurherstelsubsidies binnen te halen voor de opbrengst van het hout afkomstig van allerlei soorten bomen, waar het gros niet getreffen was door de essentakziekte.

Het is toch ongelooflijk dat vleermuizen worden binnen gevlogen met detectors.Als ze niet te hard vliegen krijgen ze een seintje dat ze mogen landen als de molen het sein wind meester heeft gegeven en stopt.En als hij wel te hard vliegt, dan zou de molen hem wel helpen met landen.En de boswachter word naar huis gestuurd wegens geen werk meer, net zoals de brugwachters bij Hollands Kroon. En we willen van de werklozen af? In wat voor gekke wereld leven we nu op dit moment.Stoppen met deze speeltjes en hou je bezig met belangrijkere dingen, waar de emmer van overloopt.

MAAR EERST GAAN WE BOMEN SLOPEN!

Imke Boerma, als de natuur op nr 1 staat dan koester je de natuur en ga je deze niet om zeep helpen!!! Een schande wat er nu gebeurt!!! hoe ga je dat uitleggen aan de volgende generaties?

Leo Douma zei

Stop!! er komt een vleermuis aan! Gelukkig, net op tijd de wieken stil. Nu maar weer opstarten, shit, daar komt er weer eentje, toch maar weer stoppen dus enz enz

Leo meld je aan als Molenbaas,jij hebt tijd genoeg en ziet alles nog goed aan vliegen. Wat let je,s,avonds lekker vleermuizen soep.

Leo Douma zei

Hoe bedoel je: je hebt tijd genoeg??

De activiteiten zorgen er voor dat er aan de noordelijke zijde van het bos, en langs de noorderdijkweg nogal wat reeën op de weg lopen s avonds en s nachts. Mocht er een ernstig ongelijk door gebeuren kan de rekening dan naar Staatsbosbeheer? Of had Staatsbosbeheer nog niet bedacht dat de reeën zich zouden verplaatsen als er grootschalig werkzaamheden in het zuidelijke en middenstuk van het bos plaatsvinden?